اخبار

تولید کننده مواد شیمیایی در کارخانه اسپوتا شیمی

تولید مواد شیمیایی

اسپوتا شیمی بازرگانی تولید و فروش مواد شیمیایی ایرانی و خارجی

نقش مواد شیمیایی از دیرباز تا به امروز غیر قابل انکار است. بعنوان مثال می‌توان این مواد را در صنایع آرایشی – بهداشتی، مصارف خانگی، داروسازی و کشاورزی بوضوح دید. از این رو تولید این مواد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در ادامه قصد داریم به سوالاتی نظیر تولید مواد شیمیایی چیست و چه روشهایی برای تولید آن به کار گرفته می‌شود پاسخ دهیم.

تولید کننده مواد شیمیایی

به مجموعه‌ای از عملیاتهایی که برای ساخت مواد شیمیایی از مواد شیمیایی اولیه که با شناخت فرمولاسیون و نسبت ترکیب آنها باید طی شود تولید مواد شیمیایی می‌گویند. مواد شیمیایی اولیه دسته ای از مواد شیمیایی گسترده شامل پلیمرها، پتروشیمی ها، واسطه ها، سایر مشتقات و مواد شیمیایی معدنی و کودهای شیمایی اند. انسان از قدیم الایام به صورت محدود دست به تولید مواد شیمیایی زده است. ولی امروزه این تولیدات بطور گسترده انجام می‌گیرد که برای طیف وسیعی از کاربردها استفاده می‌شوند. شرکتهای مختلفی برای رفع نیاز مصرف کنندگان این مواد شیمیایی وجود دارند که به ساخت این محصولات می‌پردازند. در نتیجه مصرف کنندگان می‌توانند محصولات مورد نیاز خود را تحت برندهای مختلف تهیه نمایند.

نگاهی به مواد شیمیایی

مواد شیمیایی به چهار دسته جامد، مایع، گاز و پلاسما تقسیم می‌شود. در صنعت، مواد شیمیایی به دو دسته آلی و معدنی تقسیم می‌شود. مواد آلی موادی اند که ویژگی مشترک آنها وجود عنصر کربن در آنهاست. این مواد در صنعت رنگ، صنایع آرایشی بهداشتی، خوراکی، پلاستیک سازی داروسازی و در پتروشیمی استفاده می‌شوند.

دسته دیگر مواد معدنی هستند. که در صنایع شیمیایی مختلفی کاربرد دارند. که می‌توان به سولفات آهن، آمونیوم فسفات، کربنات مس، نشادر، تری سدیم فسفات، اسید استیک، پترو شیمی، استات کبالت، اکسید روی، اسید اسکوربیک، اسید سولفوریک، نیترات سدیم، نیترات پتاسیم، اتیلن، نیترات کلسیم، اکسید مس، کربنات منگنز، پرسولفات آمونیوم و استات سدیم اشاره کرد. بطور مثال اسید سولفوریک یکی از معروف ترین مواد شیمیایی است که از اتاقهای چگالشی سرب برای تولید آن استفاده می‌شود. یکی از مهمترین مواد شیمیایی اتیلن است که برای ساخت محصولات مختلف از حلال ها تا پلاستیک استفاده می‌شود و مواد پتروشیمی که از نفت حاصل می‌شود.

خط تولید مواد شیمیایی

خط تولید مواد شیمیایی شامل تجهیزات مختلفی می باشد. که شامل راکتور، بویلر، کندانسور، پرکن تک نازل و دونازل و بسیاری از تجهیزات دیگر است. که با توجه به نوع محصولی که می‌خواهند تولید کنند برخی از این تجهیزات را بکار می‌گیرند. اکثر شرکتها آزمایشگاه تحقیق و توسعه دارند. مواد شیمیایی تولیدی به روشهای مختلفی مثل خط لوله، مخزن ماشین ها، سیلندرها، بطریها و جعبه ها بسته بندی و تحویل داده می‌شوند. در خط تولید برای ایمنی کارکنان باید خط مشی ایمنی رعایت شود. مثلا اگر كاركنان از مواد شیمیایی خطرناك استفاده می نمایند نیاز به تهیه طرح اطلاع رسانی خطر می باشد كه در آن روش شناسایی مواد شیمیایی و خطرات این مواد توضیح داده شده باشد. همچنین نظافت محیط و بهداشت امری ضروری برای جلوگیری از خطرات احتمالی است. و باید بصورت دوره ای این نظافت و بهداشت و درکل ایمنی ارزیابی شود.

تاثیر مواد شیمیایی بر محیط زیست

باگسترش صنایع مواد شیمیایی آلودگی صنعتی رشد چشم گیری پیداکرده است. که ناشی از سوزاندن مواد شیمیایی، حلالهای وارد شده به محیط زیست، گازهای تولید شده و زباله های تصفیه نشده جامد و مایع که در محیط رها می‌شوند می باشد. این مواد آلاینده بر آب، خاک و هوا تاثیر دارد. که باعث ایجاد بیماریهای تنفسی و سایر مشکلات برای سلامتی انسان و سایر موجودات می شود. همچنین گازهای گلخانه ای تولید شده باعث گرمتر شدن کره زمین و از بین رفتن لایه اوزون که زمین را از اشعه های مضر خورشید حفاظت می‌کند می‌شود و نیز زیستگاه های موجودات در کره زمین در اثر این آلودگیها با خطرات جدی ربرو خواهد شد.

سخن پایانی

باتوجه به اینکه مواد شیمیایی در طیف وسیعی از محصولات زندگی ما از مواد خوراکی تا صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد تولید آنها می‌تواند یک عامل تاثیرگذار در اقتصاد کشورها باشد. لذا توجه به تولید این مواد بصورت گسترده مورد توجه شرکتها می باشد تا نیاز مردم به کالاهای اساسی را تامین کنند. در این راستا تولیدکنندگان خارجی و داخلی بسیاری پا به این عرصه گذاشتد و خطوط تولید مواد شیمیایی را راه اندازی نمودند که در آن فرایندها و محصولات معمولا در حین و بعد از تولید توسط آزمایشگاه های کنترل کیفی بررسی می‌شوند تا از ایمنی این محصولات اطمینان حاصل شود. نکته دیگری که در ساخت مواد شیمیایی باید مورد توجه قرار گیرد ایمنی کارکنان واحدهای مختلف است که با این مواد شیمیایی که دارای آلاینده های صنعتی هستند سروکار دارند.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *