مقالات

روش های تهیه و تولید نیترات کلسیم چیست؟

تولید کننده نیترات کلسیم

نیترات کلسیم، که به نام Norgessalpeter (سالپیتر نروژی) هم شناخته می‌شود، یک ترکیب شیمیایی است که به صورت نمک کلسیم و نیترات با فرمول Ca(NO3)2x شناخته می‌شود.

این ترکیب از طریق استفاده از اسید نیتریک برای پاکسازی سنگ آهک تولید می‌شود، و سپس با استفاده از آمونیاک، محلول خنثی شده و جدا می‌شود. نیترات کلسیم همچنین با استفاده از شیر آهک، برای جذب اکسید نیتروژن نیز تولید می‌شود. در این مطلب به عنوان تولید کننده نیترات کلسیم به روش های تهیه و تولید نیترات کلسیم  خواهیم پرداخت.

روش های تولید نیترات کلسیم

نیترات کلسیم، همچنین به عنوان نمک نروژی شناخته می شود، یک نمک غیر آلی است. علاوه بر بسیاری از کاربردهای دیگر، عمدتاً به عنوان یک جزء در کودهای معدنی استفاده می شود. برای این منظور از نمک عمدتا دوگانه 5Ca(NO3)2·NH4NO3·10H2O استفاده می شود. با این حال، یک فرمول بدون آمونیاک، Ca(NO3)2·4H2O، و یک کمپلکس با اوره Ca(NO3)2·4[OC(NH2)2] نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

نیترات کلسیم می‌تواند به عنوان نتیجهٔ واکنش فسفات و اسید نیتریک به دست آید. این فرآیند برای اولین بار در سال ۱۹۲۷ در یکی از شهرهای نروژ آغاز شد.

این روند شامل واکنش اسید نیتریک با فسفات و نیترات کلسیم، آب و اسید فسفریک است که به تولید می‌انجامد. سپس محصول نهایی این واکنش برای کریستال‌های نیترات کلسیم و جداسازی آن از اسید فسفریک برای ساخت کود نیتروژنی سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Ca5(PO4)3OH + 10 HN3 = 5 Ca(NO3)2 + 3 H3PO4 + H2O

و همچنین:

2 H3PO4 + 3 Ca(NO3)2 + 12 H2O → 2 H3PO4 + 3 Ca(NO3)2 4H2O

برای تولید نیترات کلسیم، می‌توان از تصفیه اسید نیتریک و سنگ آهک و خنثی‌سازی بیشتر آن با آمونیاک استفاده کرد.

CaCO3 + 2 HNO3 = Ca(NO3)2 + CO2 + H2O

این ترکیب ممکن است از واکنش هیدروکسید کلسیم و نیترات آمونیوم به وجود آید.

2 NH4NO3 + Ca(OH)2 = Ca(NO3)2 + 2 NH4OH

سخن پایانی

با توجه به پیچیدگی تولید نیترات کلسیم  نقش تولید کننده نیترات کلسیم بسیار به چشم می آید. شرکت های تولید کننده نیترات کلسیم با استفاده از دانش به روز و مواد درجه یک در تولید این محصول نقش عمده ای ایفا می کنند. یکی از شناخته  شده ترین این شرکت ها برند اسپوتا شیمی است که با سالها تجربه در زمینه تولید و واردات انواع مواد شیمیایی از جمله نیترات کلسیم جای پای خود را در این صنعت محکم نموده است. برای خرید  نیترات کلسیم و دیگر مواد شیمیایی می توانید با کارشناسان این شرکت در تماس باشید.

 

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *