مقالات

کاربرد کود سولفات روی در کشاورزی و سایر موارد

مزایا و معایب کود سولفات روی در کشاورزی

روی از کجا می آید؟

سولفات روی یک ریز مغذی ضروری برای رشد و نمو گیاهان، حیوانات و انسان است. این ماده برای عملکردهای بسیار حیاتی مورد نیاز است. روی نقش مهمی در سیستم های بیولوژیکی به عنوان ماده مورد نیاز برای حفظ یکپارچگی ساختاری غشاهای بیولوژیکی و کمک مستقیم به سنتز پروتئین و بیان ژن ایفا می کند

پروتئین های متصل شونده به روی تقریبا 10 درصد از کل پروتئین های سیستم های بیولوژیکی را تشکیل می دهند. در صورت عدم وجود سولفات روی فرآیندهای فیزیولوژیکی و رشدی کافی به سرعت دچار اختلال می شوند که منجر به عوارض سلامتی قابل توجهی می شود.

روی یک ریزمغذی ضروری است که گیاهان برای رشد مؤثر به آن نیاز دارند، اگرچه نقش دقیق این ماده شیمیایی در رشد گیاه هنوز بین دانشمندان مورد بحث است. سولفات روی یکی از بازیگران رایج در صنعت کشاورزی است، به ویژه هنگامی که صحبت از مقابله با سطوح مختلف کمبود روی می شود، بسیاری از انواع گیاهان تجربه می کنند، که می تواند منجر به توسعه ضعیف گیاهان و کاهش بهره وری شود. در این مطلب به بررسی مزایا و معایب کود سولفات روی در کشاورزی خواهیم پرداخت.

کاربرد کود سولفات روی

پیش از بررسی مزایا و معایب کود سولفات روی در کشاورزی ابتدا اجازه دهید در مورد اینکه این ماده معدنی از کجا می آید صحبت کنیم. سولفات روی به طور طبیعی در سنگ ها یافت می شود و مقدار روی در خاک تا حد زیادی به ماده اصلی خود خاک بستگی دارد. به عنوان مثال، خاک‌های شنی معمولاً دارای غلظت کمتری سولفات روی هستند، در حالی که خاک‌هایی که از سنگ‌های آذرین منشأ می‌گیرند، دارای بالاترین غلظت این ماده می باشند. این ماده شیمیایی می تواند پاسخ های متابولیکی را در محصولات تحریک کند و از رشد و رشد گیاه حمایت کند. گیاهانی که کمبود روی دارند اغلب پروتئین، کربوهیدرات ها و تشکیل کلروفیل کاهش یافته است، بنابراین بسیاری از فعالان کشاورزی برای مقابله با این مسائل، سولفات روی اضافی را به گیاهان عرضه می کنند.

کاربردهای سولفات روی در کشاورزی و دیگر صنایع

مزایا و معایب کود سولفات روی در کشاورزی

در ادامه به بررسی دلایل اصلی استفاده از کود سولفات روی و مزایا و معایب این ماده می پردازیم.

مزایا و معایب کود سولفات روی در کشاورزی

 افزایش رشد و نمو گیاهان

از آنجایی که کود سولفات روی به رشد بهتر گیاه کمک می کند، به نوبه خود منجر به افزایش بهره وری برای محصولات و شرکت ها می شود.

مقابله با اثرات دمای پایین خاک

اگر دمای خاک پایین باشد، روند کانی سازی خاک آلی کند می شود که می تواند منجر به انتشار روی کمتر شود. سولفات روی برای مقابله با این اثر و حمایت از رشد ریشه استفاده می شود.

 بهبود حاصلخیزی خاک

محصولاتی که نیاز به رشد در خاک های شنی یا خاک هایی با مواد آلی کم (مانند هویج، تربچه، ذرت و غیره) دارند، اغلب به سولفات روی اضافی نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که گیاهان قادر به دریافت مواد مغذی کافی برای رشد مناسب هستند.

کمک به حذف خاک سطحی

اگر سطح برداشته شود یا فرسایش یابد، مقدار کربنات کلسیم روی سطح افزایش می یابد که به نوبه خود نیاز به روی اضافی را افزایش می دهد.

 مقابله با اثرات کودهای فسفر اضافی

اگر مقادیر بیش از حد کودهای فسفر به خاک اضافه شود، این می تواند مستقیماً باعث کمبود روی در گیاهان شود و منجر به کاهش بهره وری شود.

دیگر موارد استفاده سولفات روی (ZnSO4).

  • از نظر پزشکی همراه با درمان آبرسانی خوراکی استفاده می شود.
  • به عنوان یک منعقد کننده در تولید ریون عمل می کند.
  • به عنوان نگهدارنده برای چرم استفاده می شود.
  • در آبکاری روی به عنوان الکترولیت استفاده می شود.
  • در رنگرزی از آن به عنوان دمنوش استفاده می شود.
  • در فرآیند دم کردن به عنوان مکمل روی استفاده می شود.
  • به عنوان قابض در قطره ها و لوسیون های چشم استفاده می شود.
  • برای درمان آکنه استفاده می شود.
  • اگر از ناراحتی معده رنج می برید، می توانید سولفات روی را با غذا مصرف کنید.

منابع کود سولفات روی

چندین منبع می توانند روی را در صورت نیاز تامین کنند. سولفات روی (35 درصد روی) معمولاً برای تأمین مقدار مورد نیاز روی هنگام استفاده از مواد کود خشک استفاده می شود. این ماده را می توان قبل از کاشت پخش و ترکیب کرد یا در کود اولیه استفاده کرد. به خوبی با سایر مواد کود خشک ترکیب می شود. تقریباً 3 پوند از مواد سولفات روی، 1 پوند روی در هر هکتار را تامین می کند.

هنگامی که از کودهای مایع استفاده می شود، می توان از کمپلکس روی-آمونیاک (10 درصد روی) برای تامین روی استفاده کرد. این ماده به راحتی با سایر کودهای سیال مخلوط می شود.

اکسید روی (78 تا 80 درصد روی) می تواند کمبود روی را اصلاح کند اما به آرامی محلول است و به شکل دانه ای موثر نیست. برای رفع موثر کمبود روی، اکسید روی باید ریز آسیاب شود. پخش هر گونه مواد ریز آسیاب شده در مینه سوتا به دلیل باد یک مشکل است. بنابراین استفاده از اکسید روی ریز آسیاب شده محدود به شرایطی است که از کودهای سوسپانسیون استفاده می شود.

استفاده از کود مرغی می تواند مقدار قابل توجهی روی به خاک اضافه کند. به عنوان مثال، بستر جوجه های گوشتی حاوی 0.01-0.50 پوند روی در تن و بستر مرغ تخمگذار به طور متوسط حاوی 0.15 پوند روی در تن است. از آنجایی که محتوای روی در کود دامی متغیر است، پیشنهاد می شود که منابع کود از نظر محتوای روی قبل از استفاده آزمایش شوند.

روش های استفاده از سولفات روی در کشاورزی

می‌توان سولفات روی را در کشاورزی به چند روش مختلف استفاده کرد:

۱. استفاده از روش‌های جایگذاری عمقی: مانند استفاده در روش چالکود یا نواری که می‌تواند در عمق‌های مختلف خاک به کشت و گیاهان کمک کند.

۲. محلول‌پاشی در فصل پاییز و اوایل بهار: با استفاده از محلول سولفات روی به همراه اوره و اسید بوریک که می‌تواند به رشد و تقویت گیاهان کمک کند.

۳. استفاده از کودآبیاری یا تزریق کود از طریق آبیاری در خاک‌های سبک: این روش به کشاورزان کمک می‌کند تا با استفاده از آبیاری، سولفات روی را به گیاهان ارائه دهند، اما باید توجه داشت که در این شرایط بازیافت محدودتر خواهد بود.

این روش‌ها می‌توانند به کشاورزان کمک کنند تا سولفات روی را با بهترین شکل ممکن برای رشد و توسعه گیاهان خود استفاده کنند.

کود سولفات روی کنجاله ساز چیست؟

کود سولفات روی کنجاله ساز دارای 34 درصد روی است. این ماده که به صورت محلول در آب استفاده می شود بیشترین تاثیر را در رشد و نمو درخت پسته دارد. از جمله ویژگی های کود سولفات روی کنجاله ساز می توان به قابلیت کاهش PH محیط اشاره نمود. همچنین این ماده معدنی امکان بهبود سریع وضعیت خاک را دارد و گیاهان را نسبت به تنش های زنده و غیر زنده محیطی تا حد زیادی مقاوم می کند.

برای خرید سولفات روی در اوزان مختلف می توانید با شرکت اسپوتا شیمی تماس حاصل نمایید.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *