مقالات

اسید استیک چیست؟ کاربرد های خانگی جوهر سرکه یا اسید استیک

اسید استیک چیست

یک ترکیب شیمیایی همه کاره با طیف وسیعی از کاربردها در صنایع مختلف، در این مقاله نگاهی به اسید استیک، چیستی آن و کاربردهای آن در زندگی روزمره آن خواهیم داشت

اسید استیک چیست؟

اسید استیک، ماده ای بی رنگ و مایع با بوی تند و طعم ترش است. این ماده شیمیایی که با نام های اتانوئیک اسید، اتیلیک اسید، جوهر سرکه و متان کربوکسیلیک اسید نیز شناخته می شود، کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد.

شیمی اسید استیک

فرمول شیمیایی اسید استیک CH3COOH است. این اسید، یک کربوکسیلیک اسید ساده محسوب می شود و دارای گروه عاملی کربوکسیل (-COOH) است. این گروه عاملی به اسید استیک اسیدیته، قطبیت و نقطه جوش بالا می بخشد. اسید استیک در غلظت 100٪ خالص، به عنوان اسید استیک یخبندان شناخته می شود.

اسید استیک چگونه تولید می شود؟

جوهر سرکه یا همان اسید استیک از طریق یک واکنش شیمیایی به نام کربونیلاسیون متانول تولید می شود که شامل واکنش متانول و مونوکسید کربن در حضور کاتالیزوری مانند رودیوم است. این واکنش باعث ایجاد اسید استیک و محصولات جانبی مختلف می شود که از طریق فرآیندهای تقطیر جدا و خالص می شوند.

به طور دقیق تر می توان اینطور گفت که  اسید استیک به طور طبیعی زمانی تولید می شود که توسط باکتری های خاصی مانند Acetobacter genus و Clostridium acetobutylicum دفع شود. این باکتری ها در مواد غذایی، آب و خاک یافت می شوند. اسید استیک نیز زمانی که میوه ها و سایر غذاها فاسد می شوند به طور طبیعی تولید می شود.

در کارخانه تولید اسید استیک، اسید استیک هم به صورت مصنوعی و هم از طریق تخمیر باکتریایی تولید می شود. تقریباً 75 درصد اسید استیک مورد استفاده در صنایع شیمیایی از کربونیلاسیون متانول ساخته می شود. روش بیولوژیک تنها 10 درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص می دهد، اما برای تولید سرکه مهم است زیرا بسیاری از قوانین خلوص مواد غذایی، سرکه مورد استفاده در مواد غذایی را ملزم می کنند که منشاء بیولوژیکی داشته باشد.

بیشتر اسید استیک از طریق کربونیلاسیون متانول ساخته می شود، جایی که متانول و مونوکسید کربن برای تولید اسید استیک واکنش نشان می دهند. این ترکیب با اتانول، اتیل اتر، استون و بنزن قابل اختلاط است و در تتراکلرید کربن و دی سولفید کربن محلول است.

از اسید استیک برای چه مواردی استفاده می شود؟اسید استیک چیست

از اسید استیک در تولید استیک انیدرید، سلولز استات، وینیل استات مونومر، استات های استیک، اسید کلرواستیک، پلاستیک ها، رنگ ها، حشره کش ها، مواد شیمیایی عکاسی و لاستیک استفاده می شود. دیگر کاربردهای تجاری این ماده شامل تولید ویتامین ها، آنتی بیوتیک ها، هورمون ها و مواد شیمیایی آلی  و همچنین به عنوان یک افزودنی غذایی (اسیدی کننده) است. از اسید استیک در فرآیندهای مختلف چاپ پارچه نیز استفاده می شود.

محصولات پاک کننده

اسید استیک یک عامل پاک کننده قوی است که در از بین بردن طیف وسیعی از خاک ها و همچنین ارائه فعالیت ضد باکتریایی عالی در برابر طیف وسیعی از میکروارگانیسم ها موثر است. با توجه به خواص اسیدی آن، در تعدادی از پاک کننده های شیشه و پاک کننده های حمام نیز برای از بین بردن رسوبات و رگه های آب سخت یافت می شود.

در خانه‌ها، از اسید استیک برای مواردی مانند رسوب زدایی قهوه‌سازها، زدودن زنگ‌زدگی از سطوح فلزی و خنثی‌کردن بوها می‌شود. همچنین در محلول های تمیز کننده DIY برای مقابله با نشت های سرسخت و از بین بردن بوی بد استفاده می شود.

به عنوان مثال: – در محصولات پاک کننده خانگی، اسید استیک (سرکه) یک پاک کننده طبیعی و کارآمد است. به عنوان مثال، صاحبان خانه ممکن است از سرکه و محلول آب برای تمیز کردن پنجره ها و آینه استفاده کنند.

چه چیزهایی را نباید به اسید استیک تمیز کرد؟

هرگز از سرکه یا جوهر لیمو برای تمیز کردن سنگ های طبیعی به خصوص گرانیت و مرمر استفاده نکنید. این به این معنی است که شما باید برای استفاده از این ماده شیمیایی برای تمیز کردن میزهای آشپزخانه و کاشی های کف سنگی بیشتر دقت نمایید. همچنین مواظب چوب باشید، چه برای کانتر باشد و چه برای زمین – سرکه رقیق نشده می تواند به همه آنها آسیب برساند.

تهیه غذا

شناخته شده ترین کاربرد اسید استیک در صنعت آشپزی است که در آن به شکل سرکه استفاده می شود. محصول تخمیر، سرکه حاوی حدود 4 تا 6 درصد اسید استیک است. از زمان های قدیم به عنوان چاشنی، طعم دهنده و نگهدارنده در فرآیند ترشی کردن استفاده می شده است. سرکه همچنین یک عنصر رایج در بسیاری از محصولات غذایی فرآوری شده مانند سس مایونز است

آیا اسید استیک همان سرکه است؟

اسید استیک چیست

اسید استیک جزء کلیدی سرکه است، اما سرکه اسید استیک خالص نیست. سرکه یک محلول آبی اسید استیک با غلظت حدود 4% تا 6% است. همچنین حاوی مقادیر کمی ناخالصی‌های معدنی، نشاسته و شکر است.

آیا اسید استیک به طور طبیعی وجود دارد؟

بله، اسید استیک به طور طبیعی وجود دارد و در منابع مختلفی یافت می شود. این یک متابولیت طبیعی است و توسط بدن انسان برای کمک به تجزیه چربی ها و کربوهیدرات ها تولید می شود. همچنین به مقدار کم در میوه ها و سبزیجات وجود دارد که به طعم ترش آنها کمک می کند.

آیا اسید استیک برای انسان مضر است؟

اسید استیک در غلظت‌های پایین، مانند غلظت‌های موجود در سرکه و محصولات غذایی فرآوری‌شده، مضر نیست. قبل از اینکه بتواند صدمات جدی وارد کند باید در غلظت حداقل 25٪ باشد. تماس با اسید استیک بسیار غلیظ می تواند باعث سوختگی شود و حتی ممکن است به چشم آسیب برساند.

اسید استیک از کجا بخرم؟

به دنبال اسید استیک با کیفیت بالا و قیمتی مناسب هستید؟

اسپوتا شیمی، پیشرو در ارائه مواد شیمیایی مرغوب، مفتخر است که اسید استیک را در گریدهای مختلف و با قیمتی استثنایی به شما مشتریان گرامی عرضه نماید.

چرا اسپوتا شیمی را انتخاب کنید؟

کیفیت تضمین شده: کلیه محصولات ما از جمله اسید استیک، با دقت و ظرافت تمام تحت نظر متخصصین مجرب آزمایش و کنترل کیفیت قرار می گیرند تا از مرغوبیت و انطباق با استانداردهای لازم اطمینان حاصل شود.
قیمت های رقابتی: ما با حذف واسطه ها، اسید استیک را با قیمتی منصفانه و به صرفه به شما ارائه می دهیم.
تنوع گرید: اسپوتا شیمی، اسید استیک را در گریدهای مختلف، متناسب با نیاز شما، عرضه می کند.
ارسال سریع و مطمئن: ما با بهره گیری از سیستم های حمل و نقل پیشرفته، اسید استیک را در کوتاه ترین زمان ممکن و به امن ترین شکل به دست شما می رسانیم.
خدمات مشتریان بی نظیر: کارشناسان مجرب ما در اسپوتا شیمی، همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما و ارائه مشاوره تخصصی در زمینه انتخاب و استفاده از اسید استیک هستند.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *