مقالات

مقدار استفاده کات کبود در استخر

عوارض کات کبود در استخر

سولفات مس یا همان کات کبود با فرمول شیمیایی CuSO4، به عنوان یک جلبک کش در تهیه استخرهای شنا در فصل تابستان استفاده می شود. جلبک کش یک ماده شیمیایی است که برای از بین بردن جلبک ها (گیاهان میکروسکوپی کلروفیل تک سلولی یا چند سلولی) استفاده می شود. آنها با تقسیم یا هاگ سازی تکثیر می شوند و رشد میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها و قارچ ها را تشویق می کنند. تقریباً همه استخرها نیاز به استفاده از جلبک کش دارند. سولفات مس یکی از پرمصرف ترین ها در این زمینه است. اما آیا عوارض کات کبود در استخر جدی است؟

چگونه از سولفات مس در آب استخر استفاده کنیم؟

اگرچه سولفات مس می تواند به عاری بودن استخر شما از انواع جلبک ها کمک کند، اما باید به عوارض کات کبود در استخر دقت شود. کات کبوداز موثرترین انواع جلبک کش است، اما اگر به درستی استفاده نشود می تواند باعث ایجاد آسیب شود. هنگام افزودن سولفات مس، باید در نظر داشته باشید که اگر سیستم ضدعفونی کننده بیگوانید در استخر خود نصب کرده اید، نباید از آن استفاده کنید. علاوه بر این، نباید از سولفات مس به عنوان یک ماده شیمیایی برای تصفیه منظم آب استخر خود استفاده کنید زیرا می تواند سطح قلیایی آب استخر را افزایش دهد.

مقدار استفاده کات کبود در استخر

عوارض کات کبود در استخر

برای اینکه درگیر عوارض کات کبود در استخر نشوید باید به مقدار استفاده از آن دقت کنید. دوز مورد استفاده به مقدار مواد آلی موجود در آب بستگی دارد. همچنین بستگی به این دارد که آیا شوک درمانی است یا به عنوان یک درمان پیشگیرانه برای زمستان استفاده می شود.

برای تمیز کردن آب در تابستان، دوز مرجع 5-10 گرم در متر مکعب آب است. ما می توانیم این مقادیر را به عنوان مرجع در نظر بگیریم.

1 متر مکعب آب – (1000 لیتر آب) – 5-10 گرم سولفات مس
10 متر مکعب آب – (10000 لیتر آب) – 50-100 گرم سولفات مس
50 متر مکعب آب – (50000 لیتر آب) – 250-500 گرم سولفات مس
100 متر مکعب آب – (100000 لیتر آب) – 500-1000 گرم (1 کیلوگرم) سولفات مس
2500 متر مکعب آب – 12-25 کیلوگرم کات کبود

محصول را از قبل در مقدار کمی آب حل کرده و در تمام سطح استخر پخش کنید.

مراحل افزودن سولفات مس به آب استخر

مرحله 1: ابتدا باید قلیایی بودن آب استخر را با آزمایش آن ارزیابی کنید. همچنین باید دستورالعمل های سازنده سولفات مس را که روی برچسب آن چاپ شده است، دنبال کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. با ارزیابی قلیایی بودن آب می توانید مقدار مناسب را بدون درگیر شدن با عوارض کات کبود در استخر استفاده نمایید.
مرحله 2: باید بدانید بر اساس قلیایی بودن آب استخر چه مقدار سولفات مس باید به آن اضافه کنید.
اگر میزان قلیائیت کل آب استخر شما کمتر از 50 پی پی ام یا بیشتر از 200 پی پی ام است، باید عوارض کات کبود در استخر را در نظر بگیرید و از افزودن آن به آب خودداری کنید. با این حال، اگر قلیاییت کل آب در جایی بین این محدوده باشد، می توانید 2 تا 6 پوند سولفات مس به آن اضافه کنید.

اندازه استخر شما نیز می تواند بر میزان این جلبک کش که باید به آب استخر اضافه شود، تاثیر بگذارد. همچنین هنگام استفاده از سولفات مس باید دستورالعمل های سازنده سولفات مس را رعایت کنید.

مرحله 3: اکنون پس از تعیین مقدار سولفات مس اضافه شده، باید از عینک و دستکش محافظ استفاده کنید.
مرحله 4: سولفات مس در کیسه ها و همچنین در شیشه ها موجود است. اکنون می توانید از این شیشه، یک سطل گالن یا یک ظرف شیشه ای دیگر برای مخلوط کردن کریستال های آبی سولفات مس در مقدار کافی آب برای حل شدن آنها استفاده کنید. می توانید آب بیشتری به این مخلوط اضافه کنید تا کاملا حل شود.
مرحله 5: هنگامی که سولفات مس به طور کامل در آب حل شد، می توانید آن را در یک بطری پمپ با اسپری پلاستیکی بریزید. شما می توانید از این بطری برای اضافه کردن سولفات مس به آب استخر خود استفاده کنید، همانطور که از آن در باغ خود برای استفاده از کودهای مایع استفاده می کنید.
مرحله 6: در حین اسپری کردن این مخلوط در استخر شنا، باید آب را به طور یکنواخت و کامل با آن بپوشانید.
هنگامی که از سولفات مس در آب درگیر جلبک استفاده می شود، قدرت پاکسازی این ماده کاملا قابل مشاهده است. اما نکته ای که در استفاده از این ماده قابل توجه است این است که این کات کبود به جای هدف قرار دادن مواد مغذی که باعث رشد جلبک در وهله اول می شود، فقط خود جلبک را هدف قرار می دهد. به همین دلیل، سولفات مس بی‌اثر می‌شود – جلبک‌ها را می‌کشد. جلبکهای از بین رفته به ته استخر فرو می‌روند و در آنجا پوسیده می‌شوند و سموم اضافی آزاد می‌کنند که می‌تواند جلبک های بیشتری ایجاد کند و اساساً منجر به مشکل بزرگ‌تری نسبت به آنچه که شروع کرده‌اید، می‌شود.

آشنایی با عوارض کات کبود در استخر

کات کبود برای انسان سمی است. سولفات مس وقتی برای مبارزه با شکوفه جلبک ها در آب استفاده می شود، می تواند برای انسان خطر ایجاد کند. از آنجایی که سولفات مس به راحتی از طریق پوست جذب می شود، کسانی که آن را پخش می کنند باید بسیار محتاط باشند تا حتی از حداقل تماس پوستی با آن جلوگیری کنند. در صورت تماس، می تواند باعث خارش و تغییر رنگ زرد دائمی پوست شود. علاوه بر این، در صورت مصرف (از طریق استنشاق پودر یا از طریق نوشیدن آن) سولفات مس می‌تواند باعث استفراغ فوری و در صورت ماندن در معده: بیهوشی، درد سوزش، حالت تهوع، اسهال، سردرد، شوک و بی‌هوشی شود. این خطرات توسط EPA ثبت شده است که سولفات مس را به عنوان یک ماده شیمیایی بسیار سمی طبقه 1 طبقه بندی کرده است، که نیاز به هشدار سم در همه برچسب ها دارد.یکی از عوارض کات کبود در استخر این است که پس از ورود به آب، به سرعت فرو می‌رود. این امر باعث می‌شود به صورت رسوب فلز سنگین تجمع پیدا کند. این تجمع سولفات مس و جلبک‌های در حال پوسیدگی منجر به آزاد شدن سموم می‌شود و می‌تواند باعث ظاهر شدن مجدد توده انباشته شده یا «بازگشت» به سطوحی مشابه یا بالاتر از جلبک اولیه شود. همچنین بازیافت فسفر را تسریع می کند که می تواند شکوفه جلبک ها را نیز افزایش دهد. بنابراین استفاده از سولفات مس در نهایت کار بیشتری ایجاد می کند.
فضای زیستی آب را تخریب می کند. همانطور که در بالا گفته شد، سولفات مس پس از اعمال بر روی آب به عنوان یک رسوب فلز سنگین تجمع می یابد. تجمع سولفات مس می تواند منجر به ایجاد یک کف آب استریل شود که می تواند باکتری های مفید را کاهش داده و از بین ببرد. این مساله طبیعی نیست و بدون کمک سایر مواد شیمیایی یا درمان قابل حذف نیست.
از جمله عوارض کات کبود در استخر می توان به ضرر آن برای آبرزیان و گیاهان آبی اشاره نمود. انباشته شدن سولفات مس پس از استفاده می تواند یک کف آب استریل ایجاد کند که در آن مواد مغذی و باکتری های مهمی که ماهی ها و دیگر آبزیان به آن نیاز دارند از بین می روند. سولفات مس می‌تواند زنجیره غذایی آبزیان را با کشتن ماهی‌های ضعیف‌تر که برای زنده ماندن به مواد مغذی نیاز دارند، تضعیف کند، این امر منجر به افزایش جمعیت برخی از گونه‌ها برای مدت کوتاهی می‌شود (تا زمانی که به دلیل نداشتن منبع غذایی بمیرند). همچنین آب بیش از حد اکسیژن ایجاد می کند که همچنین می تواند باعث مرگ گیاهان شود. در نهایت، حیواناتی که از این آب می نوشند ممکن است در معرض افزایش خطر آسیب یا مرگ باشند.
در این مقاله به عوارض کات کبود در استخر پرداختیم. قطعا استفاده از هر ماده شیمیایی فارغ از منافعی که دارد ضررهایی را نیز متوجه محیط می کند و کات کبود نیز از این قاعده مستثنا نیست. اما تصمیم گیری اینکه منافع استفاده از این ماده نسبت به مضرات آن چقدر است، با شما است.

برای تهیه کات کبود با بهترین قیمت و کیفیت می توانید با کارشناسان فروش ما در اسپوتا شیمی تماس بگیرید.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *