مقالات

زمان و میزان مصرف کود مونو پتاسیم فسفات در کشاورزی

موارد مصرف کود مونو پتاسیم فسفات

مونوپتاسیم فسفات یا MKP، یک کود فوق ریشه بسیار عالی است. این کود پتاسیم و فسفر با غلظت بالا، کیفیت عالی، بدون کلر و با ارزش نمک کم دارد. با محتوای مغذی بالا (99٪ دی هیدروژن فسفات پتاسیم با خلوص بالا)، این کود شامل 52٪ پنتاکسید فسفر و 34٪ پتاسیم است. مونو پتاسیم فسفات مناسب برای محصولات زراعی است و تاثیرات مثبتی بر رشد میوه، تغییر رنگ و متابولیسم محصول دارد. همچنین یکی از موارد مصرف کود مونو پتاسیم فسفات بهبود ریشه‌زایی، مقاومت در برابر سرما و استرس است.

استفاده از مونوپتاسیم فسفات رایج است. این کود اسیدی است، اما یون‌های دی هیدروژن فسفات و پتاسیم به طور جداگانه جذب می‌شوند، بنابراین از نظر فیزیولوژیکی کودی خنثی است. دی هیدروژن فسفات پتاسیم با کیفیت بالا، در دمای اتاق، حلالیت خوبی در آب دارد. به عنوان مثال، در دمای 20 درجه سانتی‌گراد، 100 گرم آب می‌تواند 22.6 گرم را حل کند و محتوای مغذی آن شامل P2O5: 52٪ و K2O: 34٪ است، و بیش از 90٪ از محتوای آن قابل استفاده است. این کود به عنوان یکی از بهترین گزینه‌های کود پتاسیم برگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موارد مصرف کود مونو پتاسیم فسفات

کاربرد آسان این کود، امکان استفاده در خیساندن بذر، خیساندن ریشه، سس بذر، آبیاری و محلول پاشی را فراهم می کند. این کود باعث افزایش تولید و باردهی، بهبود و بهینه سازی کیفیت، مقاومت در برابر تغییرات محیطی، مقاومت در برابر بیماری ها و آفات حشرات، و جلوگیری از پیری زودرس می شود.

ترکیب مونوپتاسیم فسفات با حشره کش ها، قارچ کش ها، تنظیم کننده های رشد گیاه و دیگر کودها، اثرات بهتری در زمینه مقاومت در برابر بیماری ها و آفات حشرات، مقاومت در برابر استرس، و افزایش تولید و کیفیت دارد.

این کود به عنوان کود پایه برای محصولات زراعی و کود محلول پاشی در مراحل میانی و بعدی محصولات زراعی به کار می رود و در غلات مختلف، محصولات اقتصادی، خربزه، میوه ها، سبزیجات و غیره (برنج، گندم، ذرت، نیشکر، دانه های سویا، پنبه، کتان، میوه ها، سبزیجات، تنباکو و غیره)، به ویژه برای محصولات مقاوم به کلر مانند تنباکو، مرکبات و چای مناسب است.

 مزایای استفاده از کود مونو پتاسیم فسفات

کود مونوپتاسیم فسفات، یک کود ترکیبی با غلظت بالای فسفر و پتاسیم است که برای خاک ها و گیاهان مختلف مناسب است. این کود پتاسیم بدون کلر با کیفیت بالا، همزمان فسفر و پتاسیم را فراهم می کند و دارای محتوای غذایی بالا با 52% P2O5 و 34% K2O است. ارزش نمک در این کود بسیار کم بوده و برای استفاده به عنوان یک کود برگی، ایده آل است.

افزایش جذب نیتروژن و فسفر و افزایش فتوسنتز

مونو پتاسیم فسفات می تواند جذب نیتروژن و فسفر توسط گیاهان را تقویت کند، فسفر و پتاسیم را به سرعت پر کند و عملکرد محصول و وزن هزار دانه را افزایش دهد. در رشد محصولات زراعی، پتاسیم موجود در آن می تواند فتوسنتز را افزایش داده و تشکیل و تبدیل مواد مغذی را تقویت کند.

بهبود مقاومت محصول و بهبود کیفیت میوه

این کود می تواند توانایی محصولات را برای مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی نامطلوب مانند خشکسالی، غرقابی و یخ زدگی بهبود بخشد. باعث بهبود بافت آسیب دیده محصولات کشاورزی و مقاومت در برابر عفونت عوامل بیماری زا شود. سمپاشی مونو پتاسیم فسفات در طول دوره شکل گیری میوه می تواند میوه را محافظت و تقویت کند، باعث بهبود رشد و بهبود میوه، افزایش رنگ و طعم و مزه شود.

تقویت رشد ریشه و تسریع تمایز جوانه گل

فسفات مونوپتاسیم دارای عملکرد تنظیم کننده است که می تواند به طور موثر رشد و توسعه سیستم ریشه محصول را تقویت کند، تمایز جوانه های گل را تسریع کند، تعداد گلدهی را افزایش دهد. باعث می شود جوانه های گل پر شوند و میزان تشکیل میوه به طور قابل توجهی بهبود می یابد.

محلول پاشی

غلظت محلول پاشی 0.3-0.5%، سمپاشی 2-3 بار با فاصله 5-7 روز می باشد. برنج و گندم و سایر محصولات سبوس دار را می توان در غلظت های بالا استفاده کرد، اما هنگام استفاده از غلظت فوق العاده بالا از فسفات مونوپتاسیم، در فصولی با دمای بالا اجتناب نمود. به طور کلی غلظت بالا برای استفاده در فصول با دمای بالا توصیه نمی شود. غلظت پتاسیم دی هیدروژن فسفات اسپری شده روی سایر محصولات باید محتاط باشد. به طور کلی غلظت بالاتر توصیه نمی شود.

برای استفاده از مونو پتاسیم فسفات به عنوان محلول پاشی باید از درست بودن اندازه کود در آب اطمینان حاصل شود تا از مصرف بیش از حد درختان جلوگیری شود. نشانه های مصرف بیش از حد برگ ها سوخته و خشک شدن از جمله ریزش برگ ها است.

به همین دلیل، تهیه محلول مونو پتاسیم فسفات بسیار مهم است. اندازه گیری غلظت نیاز به یک ابزار تحلیلی دارد که EC (رسانایی الکتریکی) متر است. این ابزار را می توان از فروشگاه های لوازم کشاورزی، فروشگاه های تجهیزات آزمایشگاهی و از طریق آنلاین ارزان خریداری کرد.

موارد مصرف کود مونو پتاسیم فسفات

این ابزار رسانایی الکتریکی محلول را بر حسب واحدهای us/cm (میکرو زیمنس بر سانتی متر) و ppm (قطعات در میلیون) می سنجد.

آماده سازی محلول MKP

مراحل ساخت محلول به شرح زیر است:

  1. حجم محلول و غلظت محلول نهایی در حالت ایده آل باید توسط پرورش دهنده تخمین زده شود.
  2. غلظت اولیه معدنی آب اختلاط (آب باران، آب حوض، آب لوله کشی و غیره) را با EC متر اندازه گیری کنید.
  3. مقدار کمی از پودر مونو پتاسیم فسفات را در آب مخلوط رقیق کنید.
  4. غلظت محلول را با استفاده از EC متر اندازه گیری کنید.
  5. مقدار کمی پودر MKP اضافه کنید تا اندازه گیری به غلظت مورد نظر برای استفاده از محلول پاشی برسد.

همانطور که می بینیم، غلظت توصیه شده EC برای سبزیجات برگ دار در مقایسه با مقادیر توصیه شده EC بالاتر برای سبزیجات درختچه ای/ساقه چوبی مانند گیاه گوجه فرنگی، لوبیا سبز و بادمجان، دارای مقادیر پایینی است.

با مقایسه این مقادیر برای مثال یک نهال دورین با ارتفاع 2 فوت، می توانیم قضاوت ساده ای داشته باشیم که برای نهالی با این اندازه محدوده غلظت EC باید بین 2.5 – 5.0 باشد.

به عنوان یک بافر ایمنی برای جلوگیری از سوختگی برگ در نهال، مقدار 2.5 EC را به عنوان هدف غلظت در نظر بگیرید.

روش سمپاشی

موارد مصرف کود مونو پتاسیم فسفات

هنگام سمپاشی روی پشت برگها مخصوصاً برگهای نزدیک میوه اسپری کنید. توصیه می شود به طور یکنواخت و بدون چکه اسپری شود.

بهترین زمان برای سمپاشی

سمپاشی را در دوره بحرانی یا دوره اوج جذب فسفر و پتاسیم توسط محصولات انتخاب کنید، بهترین اثر است. نتایج بهتری نسبت به زمانی حاصل می شود که درخت در دوره تمایز جوانه گل و میوه جوان در دوره رنگ آمیزی باشد. ، کاهش آفات و بیماری ها.

روش مخلوط سازی

مونوپتاسیم فسفات را نه تنها می توان با کود بور (اسید بوریک، سدیم اکتابورات تترا هیدرات)، کود مولیبدن (مولیبدات آمونیوم)، بلکه با کودهای محیطی کلات و عناصر کمیاب مخلوط کرد. در عین حال، می توان آن را با اکثر آفت کش های اسیدی، باکتری کش خنثی و سایر آفت کش ها مخلوط کرد که می تواند اثر هم افزایی داشته باشد.

زمان مصرف کود مونو پتاسیم فسفات در کشاورزی

مونو پتاسیم فسفات یک کود مهم برای گیاهان است. استفاده از آن در زمان های مناسب می تواند به رشد و توسعه گیاهان کمک کند. از کود مونو پتاسیم فسفات 0-52-34 زمانی که گیاهان در مراحل اولیه رشد میوه هستند، از 1 ماه پس از میوه دهی که می تواند در اوایل بهار یا سپتامبر باشد، استفاده کنید. تاکستان ها را زمانی که شاخه ها 10 تا 14 سانتی متر طول دارند تا زمانی که درختان وارد خزان شوند، استفاده نمایید. در ادامه، نکاتی برای استفاده بهینه این کود برای گیاهان مختلف آورده شده است:

میوه های درختی

– میزان مناسب: 100 تا 200 کیلوگرم برای هر هکتار طول زمان رشد.

انگور

– زمان استفاده: در میانه دوره آبیاری یا قبل از آن.

– میزان مناسب: 50 تا 200 کیلوگرم برای هر هکتار.

مرکبات (درختان بالغ)

– زمان استفاده: طول دوره رشد.

– میزان مناسب: 150 تا 300 کیلوگرم برای هر هکتار.

سبزیجات

– زمان استفاده: ابتدای دوره رشد تا 2-4 هفته قبل از برداشت.

– میزان مناسب: 100 تا 250 کیلوگرم برای هر هکتار.

سیب زمینی

– زمان استفاده: از مرحله گلدهی تا رسیدن سیب زمینی.

– میزان مناسب: 100 تا 200 کیلوگرم برای هر هکتار.

گوجه

– زمان استفاده: 1 ماه پس از کاشت تا مرحله بلوغ.

– میزان مناسب: 150 تا 300 کیلوگرم برای هر هکتار.

موز

– میزان مناسب: 200 تا 300 کیلوگرم برای هر هکتار طول دوره آبیاری.

برنج

اگر از کود مونو پتاسیم فسفات برای برنج یا گندم بهره می برید می توانید آن را 1 یا 2 بار در مرحله گل دهی اولیه از این کود استفاده کنید.فاصله استفاده باید 7تا 10 روز باشد و مقدار مصرف کود محلول در هر هکتار حدود 100 تا 150 کیلوگرم می باشد.

نکته مهم: از فسفات مونوپتاسیم ما در شروع فصل رشد برای بهترین نتایج استفاده کنید.

این راهنما می تواند به کشاورزان کمک کند تا زمان و میزان استفاده از مونو پتاسیم فسفات را برای گیاهان مختلف بهبود دهند.

مونو پتاسیم فسفات را از کجا تهیه کنیم

برای دستیابی به بهترین نتایج از کود مونو پتاسیم فسفات، استفاده مسئولانه از این کود و پیروی از دستورالعمل های توصیه شده مهم است. رعایت دستورالعمل‌های سازنده در مورد میزان مصرف و زمان‌بندی، تضمین می‌کند که گیاهان مقدار بهینه مواد مغذی را دریافت می‌کنند. علاوه بر این، ترکیب مونو پتاسیم فسفات با سایر کودها می تواند یک برنامه غذایی متعادل متناسب با نیازهای خاص گیاهان شما ایجاد کند و سلامت کلی و بهره وری آنها را بیشتر افزایش دهد.

در نتیجه، مونوپتاسیم فسفات (MKP) یک کود ضروری محلول در آب است که حاوی فسفر و پتاسیم، عناصر حیاتی برای رشد گیاه است. تطبیق پذیری آن در روش های کاربرد و مزایایی مانند حلالیت و شاخص نمک کم، مونو پتاسیم فسفات را به یک انتخاب عالی برای محصولات مختلف چه در کشت سنتی و چه در کشت هیدروپونیک تبدیل کرده است. با استفاده مسئولانه از MKP و در ترکیب با سایر کودها، می توانید برنامه غذایی متعادلی را برای گیاهان خود فراهم کنید و سلامت آنها را ارتقا دهید و عملکرد بالقوه آنها را به حداکثر برسانید. برای سفارش مونو پتاسیم فسفات می توانید با کارشناسان فروش ما در اسپوتا شیمی تماس حاصل نمایید.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *