مقالات

زمان و میزان مصرف کود نیترات پتاسیم برای انواع محصولات کشاورزی

زمان مصرف کود نیترات پتاسیم

استفاده از نیترات پتاسیم به ویژه در شرایطی که به یک منبع غذایی بسیار محلول و بدون کلرید نیاز است، مطلوب است. تمام نیتروژن فوراً به عنوان نیترات برای جذب گیاه در دسترس است و نیازی به عمل میکروبی اضافی و تغییر شکل در خاک ندارد. تولیدکنندگان محصولات سبزی و باغی با ارزش در برخی مواقع ترجیح می دهند از یک منبع تغذیه مبتنی بر نیترات در تلاش برای افزایش عملکرد و کیفیت استفاده کنند. نیترات پتاسیم حاوی نسبت نسبتاً بالایی از پتاسیم است که نسبت N به K تقریباً 1:3 است. بسیاری از محصولات زراعی نیاز به پتاسیم بالایی دارند و می توانند به اندازه یا بیشتر از N در هنگام برداشت پتاسیم را حذف کنند. اما زمان مصرف کود نیترات پتاسیم چه زمانی است؟

کاربرد KNO3 در خاک قبل از فصل رشد یا به عنوان مکمل در طول فصل رشد انجام می شود. گاهی اوقات یک محلول رقیق شده روی شاخ و برگ گیاه اسپری می شود تا فرآیندهای فیزیولوژیکی را تحریک کند یا بر کمبود مواد مغذی غلبه کند. محلول پاشی پتاسیم در طول رشد میوه می تواند برای برخی از محصولات مفید باشد، زیرا این مرحله رشد اغلب با نیازهای بالای پتاسیم در زمان کاهش فعالیت ریشه و جذب مواد مغذی همزمان است.

همچنین معمولاً برای گلخانه استفاده می شود کود نیترات پتاسیم نوعی کود محلول است که دو عنصر درشت مغذی یعنی پتاسیم و نیتروژن را برای گیاهان تامین می کند. این کود محبوب ترین کود است که پتاسیم و نیتروژن محلول را برای گیاهان تامین می کند کود نیترات پتاسیم معمولاً حاوی 13 درصد نیتروژن به صورت نیترات و 46 درصد پتاسیم محلول است. اما مهمترین نکته در کوددهی زمان مصرف کود نیترات پتاسیم است.

آزمایش خاک برای تعیین مقدار نیترات پتاسیم مورد استفاده انجام دهید

زمان مصرف کود نیترات پتاسیم

اولین قدم برای مشخص کردن زمان مصرف کود نیترات پتاسیم، انجام آنالیز خاک برای اطلاع از میزان مصرف کود نیترات پتاسیم است. مقدار کود پتاسیم مورد استفاده به عوامل زیادی بستگی دارد.

عواملی مانند سن گیاه، نوع محصول، وضعیت خاک و نوع کود نیترات پتاسیم است.

کود نیترات پتاسیم را با آب مخلوط کنید

پس از ازمایش خاک و مشخص کردن زمان مصرف کود نیترات پتاسیم نوبت به کوددهی می رسد. اکثر کشاورزان ترجیح می دهند کود نیترات پتاسیم را قبل از استفاده با آب مخلوط کنند. برای محلول پاشی 100 گرم نیترات پتاسیم را با آب مخلوط کرده و محلول را با استفاده از سمپاشی مانند سمپاش کوله پشتی روی گیاهان اسپری کنید.

کود نیترات پتاسیم را نیز می توان در آب حل کرد و به گیاهان کود داد. برای تزریق محلول نیترات پتاسیم به سیستم آبیاری قطره ای می توان از انژکتور ونتوری یا دوز پمپ استفاده کرد.

کود باید با توجه به نسبت و زمان چرخه محصول استفاده شود. این کود از مرحله میانی محصول تا مرحله بلوغ مفید است. هم به روش آبیاری قطره ای و هم به روش اسپری برگی قابل استفاده است.

دوز توصیه شده کود از طریق روش آبیاری قطره ای باید حدود 1.5 تا 2.5 گرم کود مخلوط با هر لیتر آب با توجه به محصول و نوع خاک باشد.

هنگام استفاده از کود به روش اسپری برگی، 1.0-1.5 گرم نیترات پتاسیم محلول در آب (13-0-45) باید با هر لیتر آب مخلوط شود و 60-70 روز پس از کاشت محصول مصرف شود.

کاربرد کود در محصولات زراعی

از کود نیترات پتاسیم می توان به عنوان پانسمان بالا، پانسمان پایه و پانسمان جانبی استفاده کرد. برای پانسمان بالا، کود را می توان روی بستر خاک پاشید.

برای پانسمان جانبی، کود نیترات پتاسیم باید چند سانتی متر دورتر از هر گیاه در مزرعه دفن شود.

برخی از کودهای بی کیفیت نیترات پتاسیم محلول نیستند، این نوع نیترات پتاسیم معمولاً از چین به نیجریه وارد می شود. شما باید روی خرید کودهای نیترات پتاسیم بسیار محلول پافشاری کنید.

تکرار برنامه

برای برخی از محصولات، باید کود نیترات پتاسیم را تکرار کنید. ممکن است برای کود دهی، نیاز باشد هر روز از کود نیترات پتاسیم استفاده کنید. در صورتی که قصد دارید از کود به روش چالکود استفاده کنید؛ ممکن است نیاز به کود نیترات پتاسیم به صورت هفتگی داشته باشید.

مصارف نیترات پتاسیم در کشاورزی

زمان مصرف کود نیترات پتاسیم

استفاده از نیترات پتاسیم به ویژه در باغات مانند باغات پسته، گردو و بادام، و همچنین در کشت سیب زمینی و چغندرقند ارزش زیادی دارد. این کود نیز در گلخانه ها، به ویژه گلخانه های تولید گوجه فرنگی، برای تسریع در رسیدن محصول به کار می رود.

زمان مصرف کود نیترات پتاسیم

نیترات پتاسیم در همه مراحل رشد گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد و می توان با ترکیب های مختلف از این کود بهره گرفت. اما بهترین زمان مصرف آن زمانی است که می خواهیم گیاه به فاز گلدهی و رشد میوه برسد.

نقش پتاسیم نیترات در رشد گوجه فرنگی و پسته

نقش پتاسیم نیترات در رشد گوجه فرنگی و پسته
رشد اولیهباعث رشد زودرس گیاه می شود
رشد رویشیغلظت را در بافت برگ قبل از گلدهی به حداکثر می رساند
گلدهی – مجموعه میوهرشد گیاه را حفظ می کند و تعداد گل ها را به حداکثر می رساند
رسیدن میوه – بلوغسطح بالای پتاسیم را در میوه به حداکثر می رساند و اختلالات را به حداقل می رساند

اختلاط پذیری

این محصول را می توان با اکثر کودهای شیمیایی، آفت کش ها و قارچ کش ها مخلوط کرد، اما توصیه می شود قبل از استفاده آزمایش اختلاط در مقیاس کوچک انجام شود.
نکته مهم: از مخلوط کردن با مواد حاوی کلسیم و مس خودداری کنید.

خرید کود نیترات پتاسیم

یکی از قابل اعتمادترین فروشگاه های آنلاین که می توانید نیترات پتاسیم را از آنجا خریداری نمایید اسپوتا شیمی است. ما در اسپوتا شیمی محصول را در خالص ترین شکل خود عرضه می کنیم. برای خرید کود نیترات پتاسیم می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید. کارشناسان فروش ما با سالها تجربه در زمینه عرضه مواد شیمیایی پاسخگوی سوالات شما در زمینه قیمت نیترات پتاسیم و تهیه این محصول خواهند بود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *