مقالات

هر آنچه در مورد فواید مصرف کود نیترات پتاسیم باید بدانید

کاربردهای کود نیترات پتاسیم در کشاورزی

کود نیترات پتاسیم نقش بسیار مهمی در بهبود باغ دارد و عناصر غذایی ضروری برای رشد گیاهان را فراهم می‌کند. این ترکیب ویژه از پتاسیم و نیتروژن، برای تقویت ریشه‌های گیاهان و گل‌های فراوانشان بسیار حیاتی است. این منبع انرژی برای گیاهان شما عنصری کلیدی است باعث رشد و سرسبزی گیاهان شما می شود. آیا دوست داریدباغچه ای سرسبز و جذاب داشته باشید؟ با آگاهی از نقش نیترات پتاسیم، رازهای مخفی برای باغچه سرسبز خود را کشف کنید. برای شناخت کاربردهای کود نیترات پتاسیم در کشاورزی تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کاربردهای کود نیترات پتاسیم در کشاورزی

تغذیه خوب پتاسیم برای بهبود مداوم بهره وری محصول حیاتی است. نقش پتاسیم در گیاه اساساً در گیاه/خاک/روابط هوا و آب است. همچنین آنزیم های خاصی را فعال می کند و به انتقال کربن جذب شده از زیست توده گیاهی به مواد زایشی (غلات، میوه و فیبر) کمک می کند. تغذیه ناکافی پتاسیم گیاه را در برابر تنش های مختلف از جمله کمبود آب، فشار حشرات و فشار پاتوژن مستعدتر می کند. در ادامه به بررسی دقیق تر کاربردهای کود نیترات پتاسیم در کشاورزی می پردازیم.

 نیترات پتاسیم برای تغذیه موثر گیاهان

نیترات پتاسیم از 100 درصد مواد غذایی مهم گیاهی تشکیل شده است. این کود از کاتیون پتاسیم (K+) و آنیون نیترات (NO3-) تشکیل یافته و تحلیل آن به صورت 13-0-46 است (13% از آن نیتروژن که معادل 62% NO3- و 46% از آن پتاسیم است که معادل 38% K+ و مجموعاً تا 100% KNO3) می باشد. نیترات پتاسیم تنها کودی است که هر دو عنصر غذایی اصلی گیاه را تامین می‌کند که بالاترین مقدار آن در ترکیب هر گیاهی است.

این نوع کود به طور موثری توسط گیاهان جذب می‌شود و اثر هم افزایی بین K+ و NO3- باعث جذب بهتر هر دو یون توسط ریشه‌های گیاه می‌شود. همچنین، ترکیب منفی نیترات با مثبت بار پتاسیم از جذب این نیترات به ذرات خاک جلوگیری کرده و مواد غذایی را برای گیاهان به مدت طولانی‌تر در دسترس قرار می‌دهد.

نیترات پتاسیم به دو شکل کریستالی و پریل وجود دارد که این انواع مختلف از آن امکان استفاده از روش‌های متعددی را فراهم می‌کنند. استفاده از روش‌های مختلف مانند کوددهی، محلول‌پاشی، پانسمان جانبی و کوددهی با رهش کنترل‌شده موثر برای اعمال مواد غذایی در زمان، مکان و نرخ مناسب است.

محصولات کریستالی نیترات پتاسیم برای استفاده از طریق کوددهی و محلول پاشی بسیار مناسب هستند و نیترات پتاسیم پریل برای استفاده از طریق پانسمان جانبی مفید هستند. همچنین، نیترات پتاسیم پریل با روکش پلیمری می‌تواند منبع آزادسازی مواد غذایی در طول فصل رشد گیاهان باشد.

نیترات پتاسیم یک منبع عالی از پتاسیم برای گیاهان است. پتاسیم به عنوان کاتیون اصلی گیاهان، تعادل الکتریکی آنیون‌های معدنی با بار منفی و کربوکسیلات‌های آلی را تنظیم می‌کند. به همین دلیل، حضور پتاسیم در نیترات پتاسیم برای رشد و عملکرد طبیعی بافت‌های گیاهی ضروری است. کاتیون پتاسیم (K+) نقش اساسی در بسیاری از فرآیندهای متابولیکی سلولی ایفا می‌کند، به عنوان یک تنظیم‌کننده در عمل اسمزی و در چندین فرآیند مربوط به مدیریت آب در گیاهان نقش دارد.

نیترات پتاسیم نیتروژن را به راحتی در دسترس گیاهان قرار می‌دهد. این ماده به عنوان شکلی از نیتروژن، پردازش‌پذیرترین شکل این عنصر برای جذب توسط گیاهان است.

کاربردهای کود نیترات پتاسیم در کشاورزی برای داشتن گیاهانی قوی تر

نیترات پتاسیم در واقع بدون کلرید است. وقتی غلظت کلرید در خاک افزایش می‌یابد، گیاهان به دلیل نیاز به آنیون‌های مهمی مانند نیترات، به خصوص نیترات، کلرید را جذب می‌کنند. اما این باعث محدود شدن رشد گیاه می‌شود. هر چقدر کلرید بیشتر شود، اثرات سمی به وجود می‌آید که می‌تواند عملکرد گیاه را کاهش دهد و حتی ممکن است منجر به مرگ گیاه شود. نیترات پتاسیم واقعاً بدون کلرید ضرر آور است و نیترات موجود در آن با اثرات مخرب کلرید مبارزه می‌کند.

نیترات پتاسیم برای ریشه‌ها غیرسمی است. برخلاف آمونیوم، نیترات-نیتروژن موجود در نیترات پتاسیم ریشه‌های گیاه را در دماهای بالا خاک از بین نمی‌برد.

نیترات پتاسیم تحمل یخبندان را بهبود می‌بخشد. پتاسیم موجود در نیترات پتاسیم با کمک به ساخت دیواره‌های سلولی ضخیم‌تر و افزایش غلظت الکترولیت‌ها در داخل سلول، مقاومت گیاه در برابر سرما را افزایش می‌دهد.

نیترات پتاسیم مقاومت گیاه را در برابر بیماری‌ها افزایش می‌دهد. پتاسیم موجود در نیترات پتاسیم کربوهیدرات‌های کوتاه زنجیره و نیتروژن غیرپروتئینی را از بین می‌برد که ممکن است به عنوان بستری برای مهاجمانی چون باکتری‌ها، قارچ‌ها، نماتودها و ویروس‌ها عمل کند.

نیترات پتاسیم تحمل به خشکی را افزایش می‌دهد. این ماده شیمیایی به عنوان کود ایجاد و انشعاب سیستم ریشه‌ای را تشویق می‌کند که بهترین جذب آب از خاک را فراهم می‌کند.

نیترات پتاسیم برای عملکرد بهتر

تأمین کافی پتاسیم به دستیابی به بالاترین عملکرد و بهترین کیفیت کمک می‌کند. به همین دلیل، کوددهی با نیترات پتاسیم می‌تواند منجر به محصولات با ارزش بالاتر و بازگشت سرمایه بیشتر برای کشاورزان شود.

پتاسیم موجود در نیترات پتاسیم تأثیرات مثبتی بر پارامترهای کیفی زیر دارد:

– اندازه میوه: به ابعاد بزرگتر و افزایش یکنواختی کمک می‌کند.
– ظاهر میوه: باعث رنگ بهتر و کاهش لکه‌های رنگی یا علائم غیرمعمول مربوط به صدمات مکانیکی یا بیماری می‌شود.
– ارزش غذایی: موجب افزایش محتوای پروتئین، روغن، ویتامین C و سایر عناصر مغذی می‌شود.
– ویژگی‌های آروماتیک و طعمی: بهبود طعم و عطر محصول را فراهم می‌کند.
– ماندگاری طولانی‌تر محصولات.
– کیفیت مناسب برای صنایع پردازشی.

نیترات پتاسیم مانع ریزش میوه ها

از آنجایی که کود نیترات پتاسیم حاوی سدیم و کلر نیست، می‌توان آن را با آسایش برای همه گیاهان استفاده کرد. قابل استفاده با انواع سیستم‌های آبیاری در سبزیجات. این محصول صاف، فراوان و با کیفیت بالا را تضمین می‌کند. باعث افزایش هر دو مقدار و کیفیت میوه در مرکبات می‌شود. همچنین از ریزش میوه جلوگیری می‌کند.

نیترات پتاسیم به طور کلی با کاهش تلفات ذخیره‌سازی، نسبت ماده خشک را افزایش می‌دهد. باعث افزایش گلدهی میوه‌های هسته‌دار سخت، افزایش مقدار و کیفیت میوه می‌شود. با آرامش در همه گل‌ها استفاده می‌شود. همچنین با تأثیر مستقیم بر عناصری مانند رنگ و صافی، به کیفیت گل تأثیر می‌گذارد. باعث افزایش محصول و کیفیت درخشان در تاکستان‌ها می‌شود.

نیترات پتاسیم با شوری مبارزه می کند

نیترات موجود در نیترات پتاسیم می‌تواند به گیاه کمک کند که جذب کلرید را حداقل کند، هر زمان که این آنیون مضر در محلول خاک یا آب آبیاری وجود داشته باشد. به همین ترتیب، پتاسیم موجود در نیترات پتاسیم با اثرات مخرب سدیم نیز مبارزه می‌کند. بنابراین، استفاده از نیترات پتاسیم برای محصولاتی که حساسیت به نمک دارند یا در شرایطی که آب آبیاری آن‌ها کیفیت پایینی دارد، بسیار توصیه می‌شود.

نیترات پتاسیم باعث بهبود راندمان مصرف آب در محصولات کشاورزی و صرفه جویی در مصرف آب می شود

یکی از کاربردهای کود نیترات پتاسیم در کشاورزی کمک به بهبود مدیریت آب توسط گیاهان است. گیاهانی که با نیترات تغذیه می‌شوند، تقریباً 100 درصد مؤثرتر از گیاهان تغذیه شده با آمونیوم از آب استفاده می‌کنند. این تفاوت در مصرف آب بیشتر به نمایان می‌آید هنگامی که غلظت پتاسیم در خاک کم است.

پتاسیم موجود در نیترات پتاسیم از تلفات آب جلوگیری می‌کند. پتاسیم که در باز و بسته شدن روزنه‌های گیاه نقش دارد، تبخیر آب از گیاه را کاهش داده و نیاز آبی آن را کاهش می‌دهد. همچنین، تغذیه مناسب گیاه با پتاسیم باعث افزایش کارایی آن در جذب آب از خاک می‌شود.

نیترات پتاسیم از ایجاد شوری در خاک جلوگیری می‌کند. استفاده از نیترات پتاسیم نیاز به آبیاری اضافی برای از بین بردن املاح از خاک را کاهش می‌دهد.

نیترات پتاسیم خواص خاک را بهبود می بخشد

نیترات موجود در نیترات پتاسیم باعث افزایش سطح pH ریشه می‌شود. جذب نیترات توسط ریشه باعث آزاد شدن یون‌های هیدروکسیل (OH-) می‌شود که یک محیط کمی قلیایی در ناحیه ریشه ایجاد می‌کند و خواص اسیدی خاک را بهبود می‌دهد.

نیترات پتاسیم دسترسی به فسفر و عناصر کم‌مغذی را افزایش می‌دهد. حضور نیترات در نیترات پتاسیم باعث ایجاد اسیدهای آلی (مانند کربوکسیلات‌ها) و ترشح آنها به داخل محیط رشد می‌شود. این به نوبه خود آزادسازی فسفات و عناصر کم‌مغذی را از ذرات خاک ورودی به محلول خاک تسهیل می‌کند.

مزایای استفاده از کود نیترات پتاسیم برای کشاورزان

  • سازگار با سایر کودها
  • به سرعت حل می شود
  • هیچ اثری باقی نمی گذارد

کود نیترات پتاسیم برای چه گیاهانی مصرف می شود

کاربردهای کود نیترات پتاسیم در کشاورزی

سبزیجات مثمر مانند طالبی، هندوانه و گوجه‌فرنگی همچنین محصولات میوه‌ای مانند انگور، هلو و توت‌فرنگی نیاز به پتاسیم بالایی دارند. پتاسیم برای بهبود کیفیت میوه‌ها با حفظ نسبت قند به اسید مطلوب و رسیدن میوه به حالت حیاتی اهمیت دارد و مهم‌ترین ماده مغذی تنظیم‌کننده کیفیت میوه‌ها است. پتاسیم همچنین برای تولید بالا در سطوح سبزیجات مانند لوبیا، نخود و دیگر حبوبات ضروری است. همچنین نیترات پتاسیم به طور گسترده‌ برای گیاهانی مانند سیب‌زمینی، توت‌فرنگی، لوبیا، کلم، کاهو، هویج، پیاز و تلیسه، که حساس به یون کلرید پتاسیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عوامل موثر در جذب نیترات پتاسیم

عوامل مختلفی بر جذب پتاسیم توسط گیاهان تأثیر می‌گذارند، از جمله رطوبت خاک، هوادهی خاک و سطح اکسیژن، دمای خاک و سیستم خاک‌ورزی.

رطوبت خاک

رطوبت بیشتر خاک معمولاً به معنای در دسترس بودن بیشتر پتاسیم است. افزایش رطوبت خاک، حرکت پتاسیم را به ریشه گیاه افزایش می‌دهد و دسترسی را افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان داده‌اند که پاسخ‌های بیشتری به لقاح پتاسیم در سال‌های خشک مشاهده می‌شود.

هوادهی خاک و سطح اکسیژن

هوا برای تنفس ریشه و جذب پتاسیم ضروری است. فعالیت ریشه و جذب پتاسیم با افزایش رطوبت خاک به میزان اشباع کاهش می‌یابد. سطح اکسیژن در خاک‌های اشباع بسیار کم است.

دمای خاک

فعالیت ریشه، عملکرد گیاه و فرآیندهای فیزیولوژیکی با افزایش دمای خاک افزایش می‌یابد. و افزایش فعالیت فیزیولوژیکی منجر به افزایش جذب پتاسیم می‌شود. دمای مطلوب خاک برای جذب 60 تا 80 درجه فارنهایت است. جذب پتاسیم در دمای پایین خاک کاهش می‌یابد.

سیستم خاک‌ورزی

در دسترس بودن پتاسیم خاک در سیستم‌های کاشت بدون خاک‌ورزی و پشته‌ای کاهش می‌یابد. علت دقیق این کاهش مشخص نیست، اگرچه نتایج تحقیقات به محدود شدن رشد ریشه همراه با توزیع محدود ریشه در خاک اشاره دارد.

علائم کمبود پتاسیم

کمبود پتاسیم می‌تواند بر رشد محصول و عملکرد کلی تأثیر بگذارد. یادگیری علائم کمبود می‌تواند به کشاورزان کمک کند تا مشکل را شناسایی و اصلاح کنند. از آنجایی که پتاسیم می‌تواند به راحتی در داخل گیاه جابه‌جا شود، علائم کمبود معمولاً ابتدا در برگ‌های پایینی گیاه ظاهر می‌شود. علائم شایع کمبود شامل سوزش زرد یا قهوه‌ای در حاشیه برگ است که از نوک برگ شروع می‌شود و به سمت پایه برگ پیش می‌رود. در موارد شدید، برگ‌ها ممکن است نکروز شده و بریزند. در کنار مشکلات خارجی، کمبود پتاسیم بر رشد سیستم ریشه و ساقه گیاه نیز تأثیر می‌گذارد.

خرید کود نیترات پتاسیم

کاربردهای کود نیترات پتاسیم در کشاورزی
راه حل‌ اسپوتا شیمی برای حمایت از کشاورزان به منظور تولید محصولاتی با قدرت و سلامت بیشتر، فراهم آوردن طیف وسیعی از محصولات و کودهای شیمیایی است. به عنوان یک کشاورز، شما به دنبال گیاهانی هستید که قوی و سالم باشند و کودها می‌توانند در دستیابی به این هدف به شما کمک کنند. ما در اسپوتا شیمی کودهای با کیفیت بالا را ارائه می‌دهیم تا مواد مغذی را متعادل کرده و محصولات با عملکرد سالمی را به وجود آوریم. برای خرید کود نیترات پتاسیم در اوزان مختلف می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *