مقالات

نیترات سدیم چیست؟ کاربردها و عوارض نیترات سدیم

نیترات سدیم چیست؟

نیترات سدیم چیست؟

نیترات سدیم (NaNo3) یک ترکیب شیمیایی است که از ذرات کروی سفید رنگی تشکیل شده است که در آب بسیار محلول هستند. گاهی اوقات به عنوان نیترات سودا، نیترات سودا یا نمک شور شیلی شناخته می شود. به عنوان یک عامل اکسید کننده قوی، نیترات سدیم در کاربردهای مختلف در بسیاری از صنایع استفاده می شود.

این ترکیب آنیون نیترات (NO3-) را تولید می کند که یک ماده مفید معروف در واکنش های مختلف انجام شده در کاربردهای صنعتی برای تولید کودها، مواد نگهدارنده مواد غذایی، مواد منفجره، مینای شیشه و سفال و بمب های دود است.

 

کاربردهای نیترات سدیم چیست؟

نیترات سدیم در مواد غذایی، ساخت مواد منفجره با کود شیمیایی و بسیاری دیگر از موارد کارایی دارد. در ادامه به برخی از کاربردهای نیترات سدیم می پردازیم.

 کود

نیتروژن سدیم به عنوان یک کود شیمیایی برای افزایش محتوای نیتروژن خاک استفاده می شود که به تحریک رشد سالم گیاه کمک می کند. در نتیجه باعث پر شدن ریشه ها، برگ ها و ساقه ها می شود. این ترکیب را می توان با انواع دیگر کودها مانند فسفر و پتاسیم استفاده کرد.

کود نیترات سدیم را می توان مستقیماً به خاک زد یا با آب ترکیب کرد و روی خاک پاشید. بدون نیتروژن در خاک، گیاهان می توانند رشد خود را متوقف کنند و عملکرد محصول را کاهش دهند. بنابراین، این جزء به افزایش عملکرد گیاه کمک می کند و می تواند به کنترل علف های هرز کمک کند. همچنین امکان ساخت مواد منفجره با کود شیمیایی حاوی نیترات سدیم وجود دارد.

 یک افزودنی غذایی

به عنوان یک افزودنی غذایی، نیترات سدیم به عنوان نگهدارنده مواد غذایی فرآوری شده، تقویت کننده طعم و تثبیت کننده رنگ استفاده می شود. از آن برای نگهداری گوشت ها، به ویژه آنهایی که دارای رنگ قرمز هستند، مانند گوشت های اغذیه فروشی، هات داگ، بیکن و برخی پنیرها استفاده می شود. به غذاهای مختلف مانند مرغ، ماهی و گوشت طعم می بخشد. علاوه بر این، نیترات سدیم می تواند رنگ گوشت های پخته شده مانند پاسترامی و گوشت گاو ذرت را حفظ کند.

اگرچه نیترات‌ها و نیتریت‌ها در درمان استفاده می‌شوند، دسته وسیعی از تکنیک‌ها برای نگهداری غذاها، عمدتاً گوشت و ماهی، که شامل استفاده از نمک، شکر و/یا کم‌آبی کردن غذا برای غیرجذاب کردن غذا برای باکتری‌هایی است که باعث فساد می‌شوند، مهم است. توجه داشته باشید که نیترات سدیم (NaNO3) با نیتریت سدیم (NaNO2)، یک افزودنی و نگهدارنده معروف غذایی، یکسان نیست. نیترات سدیم تحت شماره E251 یا INS شماره 251 ذکر شده است و برای استفاده در اتحادیه اروپا، ایالات متحده و استرالیا پذیرفته شده است.

پوشش فولادی

نیترات سدیم به عنوان یک بازدارنده خوردگی در فرآیند پوشش فولاد عمل می کند و یک لایه مگنتیت سطحی ایجاد می کند. این ماده  یک پوشش محافظ است که از فولاد در برابر زنگ زدگی و انواع دیگر خوردگی محافظت می کند. این ترکیب همچنین به عنوان روان کننده ای عمل می کند که به کاهش اصطکاک و سایش بین دو سطح کمک می کند. همچنین می تواند به کاهش خطر شکنندگی هیدروژن در فولاد کمک کند. واکنش سدیم نیترات با اکسیژن به عنوان یک کاهنده قوی عمل می کنند و به نیترات اکسید تبدیل می شود.

بازیابی انرژی حرارتی

نیترات سدیم دارای آنتالپی ذوب بالا در حدود 178 J/g است. از این رو می توان از آن به عنوان یک عنصر برای بازیابی حرارتی استفاده کرد. نمونه‌های معمولی از کاربردهای ترکیب مورد استفاده برای بازیابی حرارتی شامل فرورفتگی‌های سمی و تولید بخار و فناوری‌های انرژی حرارتی خورشیدی است.

خطرات نیترات سدیم چیست؟

نیترات سدیم نیز مانند هر ماده شیمیایی دیگر دارای خطراتی است. از جمله این خطرات می توان به واکنش آلرژیک مانند کهیر، بثورات پوستی، تورم صورت، زبان، گلو یا مشکل در تنفس در زمان مصرف این ماده اشاره کرد. مصرف بیش از حد مواد حاوی نیترات سدیم منجر به تولید نیتروزامین ها  می گردد که ماده ای سرطان زا است.

نیترات سدیم از کجا بخریم؟

برای خرید نیترات سدیم می توانید با کارشناسان فروش ما تماس گرفته و محصول مورد نظر خود را با بهترین قیمت تهیه و دریافت نمایید.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *