مقالات

خواص کات کبود در طب سنتی (زاج آبی یا سولفات مس)

خواص کات کبود در طب سنتی

کات کبود یا همان سولفات مس که به نام زاج آبی نیز شناخته می شود دارای خواص بسیاری در طب سنتی است. در گذشته دهه، در محصولات مصرفی و تجهیزات پزشکی استفاده فراوانی داشته است.این ماده دارای دو ویژگی است یکی از این ویژگی‌ها، خواص بیوسیدال قوی کات کبود است. ویژگی دیگر سولفات، نقش آن در فرآیندهای فیزیولوژیکی و متابولیکی مهم برای عملکرد بهتر تقریباً تمام بافت‌های بدن انسان است. این عنصر در پوست نیز نقش بسیار مهمی دارد. در فرایند ساخت و تثبیت پروتئین‌های ماتریکس خارج از سلول‌ها و همچنین در فرآیند رگ‌زایی پوست سولفات مس نقش بسزایی ایفا می کند. در این مطلب به بررسی خواص کات کبود در طب سنتی می پردازیم.

تاریخچه استفاده از زاج آبی یا سولفات مس در طب سنتی

از اواخر قرن نوزدهم، سولفات مس به منظور پیشگیری یا درمان چندین بیماری سیستمیک مورد استفاده قرار گرفته است، از جمله تب حصبه، وبا، اسهال خونی، مالاریا، کزاز و فلج اطفال. این ترکیب همچنین به عنوان مکمل مس برای بیمارانی که تحت تغذیه کامل تزریقی (TPN) قرار دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. تاریخچه استفاده از مس در درمان‌ها از زمان‌های دور بسیار قدیمی آغاز شده است. در بسیاری از کشورها از این ماده برای درمان استفاده می شد.

خواص کات کبود در طب سنتی تمدن های گذشته

  • سومری‌ها (حدود ۴۰۰۰-۲۳۰۰ قبل از میلاد): از مالاکیت پودر شده (کربنات مس اساسی) برای اهداف پزشکی عمومی استفاده می‌کردند.
  • فرهنگ مصر باستان (حدود ۳۹۰۰-۱۵۵۰ قبل از میلاد): از ترکیبات مختلف حاوی مس و دستبندهای مسی به عنوان درمان‌های عمومی استفاده می‌کردند.
  • فرهنگ بابلی-آشوری (حدود ۱۷۵۰-۵۳۹ قبل از میلاد): از مس برای درمان موضعی بیماری‌های پوست و چشم، و همچنین درمان عفونت‌های سیستمیک با تجویز خوراکی مس استفاده می‌کردند.
  • فرهنگ هند باستان (۲۸۰۰-۱۰۰۰ سال قبل از میلاد): از سولفید مس یا سولفات مس برای اهداف پزشکی غیر اختصاصی استفاده می‌کردند.
  • فرهنگ باستانی چین (حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد تا ۱۱۰۰ پس از میلاد): از مس برای درمان موضعی بیماری‌های پوست و چشم، و همچنین درمان عفونت‌های سیستمیک با تجویز خوراکی مس استفاده می‌کردند.
  • فرهنگ‌های مایا، آزتک و اینکا (حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد تا ۱۵۰۰ پس از میلاد): از گازهای آغشته به محلول سولفات مس برای “ضد عفونی کردن” زخم‌های جراحی استفاده می‌کردند.
  • فرهنگ یونان باستان (۱۳۰۰-۳۲۳ قبل از میلاد): از مس برای تصفیه آب آشامیدنی و درمان بیماری‌های پوستی و چشمی، بیماری‌های ریوی، واژن و دستبندهای مسی برای آرتریت استفاده می‌کرد.
  • فنیقیان اولیه (۱۵۵۰ قبل از میلاد تا ۳۰۰ قبل از میلاد): نوارهای مسی را به کف کشتی‌های خود میخکوب می‌کردند تا از رسوب‌گیری جلوگیری کنند و سرعت و قدرت مانور را افزایش دهند.
  • فرهنگ روم باستان (حدود ۶۰۰ قبل از میلاد تا ۴۷۶ پس از میلاد): از ترکیبات مختلف مس برای درمان بیماری‌های چشم و پوست، التهاب لوزه‌ها، بواسیر و به طور کلی درمان زخم استفاده می کردند
  • هندوها: برای نگه‌داری آب مقدس گنگ از ظروف مسی استفاده می‌کنند تا آب را تمیز نگه دارند.
  • ساکنان قاره آفریقا: از سولفات مس به طور گسترده برای بهبود زخم‌ها و بیماری‌های پوستی استفاده می‌کنند.

    خواص کات کبود در طب سنتی

    خواص کات کبود در طب سنتی

بنا بر نظر پزشکان سنتی طبع زاج گرم و خشک است. این ماده در سه حالت زاج سفید؛ زاج آبی و زاج سبز  در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. پیش از آشنایی با خواص کات کبود در طب سنتی حتما به این نکته دقت نمایید که مصرف خوراکی سولفات مس خطرات جدی برای سلامتی انسان دارد و ممکن است منجر به اثرات سمی شود. بر اساس تحقیقات انجام‌شده، حداقل مقداری که ممکن است اثرات سمی را بر روی انسان داشته باشد، ۱۱ میلی گرم در هر کیلوگرم وزن بدنی است.

نشانه‌های مسمومیت ممکن است شامل طعم فلزی در دهان، درد و سوزش در قفسه سینه، تهوع، اسهال، استفراغ، سردرد، و تغییر رنگ پوست به صورت زرد باشد. در موارد مسمومیت با سولفات مس، احتمال وقوع آسیب به اعضایی مانند مغز، معده، کبد یا کلیه نیز وجود دارد.

مراقبت‌های زخم

زخم‌های عفونی می‌توانند به مشکلاتی مثل درد شدید، انقباض، تأخیر در بهبود، بستری طولانی در بیمارستان و تخلیه‌ی فوری منجر شوند. زاج آبی، به دلیل داشتن ویژگی‌های ضدمیکروبی قوی و توانایی از بین بردن باکتری‌های مختلف، به‌عنوان یک ترکیب بسیار مهم در صنعت پزشکی شناخته می‌شود. اخیراً پزشکان متوجه شده‌اند که این ماده می‌تواند باعث تشکیل رگ‌های خونی جدید در ناحیه‌ای که زخم دارد، شود که این امر باعث بهبود سریع‌تر زخم می‌شود.

کاهنده خارش پوست

پوست به‌عنوان یک ساختار مهم و حیاتی برای محافظت از اعضای داخلی بدن عمل می‌کند. هنگامی که بدن با خطرات مختلفی روبرو می‌شود، پوست واکنش نشان می‌دهد و ممکن است التهاب و خارش ایجاد شود. یکی از خواص کات کبود در طب سنتی طب ، برای کاهش التهاب و خارش بوده است.

مقابله با بوی نامطبوع عرق

بوی نامطبوع بدن ممکن است ناشی از ترکیبی از باکتری‌ها و عرق روی پوست باشد. برای مقابله با این بو، داروهای ضدتعریق قوی می‌توانند کمک کنند. در طب سنتی، استفاده از کات‌کبود برای کنترل بوی نامطبوع بدن توصیه شده است.

درمان گیاهی بواسیر

بواسیر یک بیماری با علائمی مانند درد، خارش، خونریزی و بیرون‌زدگی  در ناحیه مقعد است. استفاده از سولفات مس در درمان بواسیر نیز تأثیرگذار است. در گذشته، برای درمان بواسیر از ترکیباتی حاصل از سولفات مس و پیاز استفاده می‌شد.

درمان بیماری قارچ پوستی

از آنجایی که کات کبود خاصیت ضد قارچی دارد. بسیاری از پزشکان سنتی از این ماده برای درمان قارچ پوستی استفاده می کنند. همچنین برای درمان عفونت پای ورزشکار یا واکنش های پوستی (ریتم، شقاق، فوران تاولی، پوسته پوسته شدن، سوزش و/یا خارش) درصد بالای بهبودی را شاهد بودیم.
همچنین در گذشته بانوان باردار با استفاده از کات کبود، خارش‌ها و التهابات پوستی خود را در طول دوران بارداری تسکین می دادند.

سخن پایانی

در پایان، از دوران‌های گذشته تا به امروز، تمدن‌های مختلف از مس برای درمان بیماری‌های پوستی و سایر بیماری‌ها استفاده می‌کرده‌اند. در دهه‌های اخیر، فناوری‌های نوین توسعه یافته‌اند که اکسید مس غیرمحلول را به نخ‌های پلیمری وارد می‌کنند، که از آن به عنوان ماده اصلی برای تولید محصولات مصرفی، از جمله روبالشی، جوراب و پانسمان‌های زخم استفاده می‌شود.

برای تهیه کات کبود یا همان سولفات مس در اوزان مختلف می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما در اسپوتا شیمی با سالها تجربه در زمینه مواد شیمیایی پاسخگوی سوالات شما در این زمینه هستند.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *