مقالات

سولفات روی چیست؟ | موارد استفاده و تولید سولفات روی

کاربرد ها و مصارف سولفات روی

سولفات روی چیست؟

سولفات روی یک ماده شیمیایی صنعتی است که از عناصر روی، گوگرد و اکسیژن تشکیل شده است. سولفات روی به عنوان ویتریول سفید نیز شناخته می شود و یکی از زیر شاخه های است. این ماده یک پودر کریستالی، سفید، محلول در آب با فرمول شیمیایی ZnSO4 است. این ماده شیمیایی به شکل سولفات روی مونوهیدرات 98 درصد و سولفات روی هپتا هیدرات 99 درصد است. کاربرد ها و مصارف سولفات روی در صنعت بسیار زیاد است اما عمدتاً در کودها و سموم دفع آفات در صنعت کشاورزی کاربرد دارد. این ماده در ایران نیز تولید می شود و یکی از تولید کننده های اصلی سولفات روی شرکت اسپوتا شیمی است.

کاربرد ها و مصارف سولفات روی

سولفات روی یک ماده شیمیایی بسیار مفید است. این یک ماده شیمیایی صنعتی است که بیشترین کاربرد را در صنعت کشاورزی دارد. موارد استفاده آن عبارتند از:

  • سولفات روی در کودها، آفت کش ها و قارچ کش ها استفاده می شود.
  • از آن برای ساخت انواع چسب و چسباننده استفاده می شود.
  • در فرآیند آبکاری روی استفاده می شود.
  • در پرورش و پرورش حیوانات و پرورش محصولات زراعی استفاده می شود.
  • برای تولید محصولات پاک کننده مانند شوینده های لباسشویی، صابون ها، چربی زداها و لکه برها استفاده می شود.
  • از آن به عنوان عامل انعقاد، شناور و کف کننده استفاده می شود.
  • برای تصفیه سطح فلزات استفاده می شود.
  • برای استخراج معدن در صنعت معدن استفاده می شود.
  • به عنوان اصلاح کننده در رنگ ها استفاده می شود.
  • از آن در ساخت محصولات مراقبت شخصی مانند شامپو، عطر، لوازم آرایشی، لوسیون و خمیر دندان استفاده می شود.
  • همچنین به عنوان یک تسریع کننده، فعال کننده و عامل اکسید کننده و کاهنده استفاده می شود.

آیا سولفات روی بی خطر است؟

سولفات روی ناامن است زیرا این ماده شیمیایی سمی است. قرار گرفتن در معرض این ماده شیمیایی می تواند اثرات حاد سلامتی داشته باشد. با توجه به MSDS مونوهیدرات سولفات روی 98 درصد و MSDS هپتا هیدرات سولفات روی 99 درصد، می تواند باعث تحریک جدی چشم و پوست شود. در صورت استنشاق خطرناک است. مصرف بیش از حد می تواند باعث ناراحتی حاد معده همراه با حالت تهوع و استفراغ شود. ذخیره سازی و دفع صحیح سولفات روی باید مورد توجه قرار گیرد تا از هر گونه عوارض ناخواسته جلوگیری شود.

روش‌های تولید سولفات روی

سولفات روی به صورت صنعتی توسط:

واکنش فلز روی با اسید سولفوریک آبی

با تصفیه اکسید روی بسیار خالص با اسید سولفوریک

سولفات روی از واکنش فلز روی با اسید سولفوریک در محیط آبی برای تصفیه مواد حاوی روی مانند فلزات، مواد معدنی و اکسیدها تولید می شود.

واکنش فلز روی با اسید سولفوریک به صورت زیر است:

Zn+H2​SO4​+7H2​O→ZnSO4​⋅7H2​O+H2​

سولفات روی گرید دارویی از طریق تصفیه اکسید روی با خلوص بالا به وسیله اسید سولفوریک تولید می شود:

ZnO+H2​SO4​+6H2​O→ZnSO4​⋅7H2​O

در محلول های آبی، همه ساختارهای زینک سولفات به یک شکل عمل می کنند. با افزایش دما به بالای ۶۸۰ درجه سانتیگراد، زینک سولفات به دی اکسید گوگرد و بخار اکسید روی تجزیه می شود که هر دوی آن ها خطرناک هستند.

شرایط نگهداری سولفات روی

کیسه هایی که حاوی زینک سولفات هستند، برای نگهداری باید در انبارهای خشک، خنک و دور از هر گونه رطوبت قرار بگیرند. باید حتماً از تماس با پوست، چشم و لباس ها خودداری نمود و هنگام کار با این ماده در صنعت، از خوردن و استنشاق آن پرهیز کرد.

مخازن و کیسه هایی که برای نگهداری سولفات روی استفاده می شوند، باید در ظروف محکم و با درب های بسته قرار بگیرند. انبارهایی که این مواد در آنها نگهداری می شوند، باید عاری از هر گونه مواد ناسازگار باشد و در مکانی خنک و با تهویه مناسب قرار گیرند.

بسته بندی های سولفات روی، به صورت کریستالی و پودری با وزن های ۱۰، ۲۵ و ۵۰ کیلوگرم موجود است. این ترکیب در حالت کریستالی با خلوص ۱۸ تا ۲۰ درصد یا ۲۴ درصد عرضه می شود. سولفات روی  پودری معمولاً با خلوص ۳۲% یا ۲۲% به فروش می رسد.

سولفات روی را به صورت عمده از کجا بخریم؟

ممکن است بتوانید مقادیر کمی از سولفات روی را در منطقه خود پیدا کنید. اما برای خرید مقادیر زیاد سولفات روی، ترجیحاً خرید از تولید کنندگان یا وارد کنندگان این محصول بهترین راه حل است. آنها می توانند گواهینامه صادر کنند و در هزینه ها صرفه جویی کنند که بهتر از خرید مواد شیمیایی در مقادیر کم در محل یا از یک توزیع کننده است.

شرکت اسپوتا شیمی تولید کننده سولفات روی در ایران است و شما اگر به مقادیر عمده این ماده شیمیایی نیاز دارید، می توانید سولفات روی را از وب سایت ما خریداری کنید یا برای جزئیات بیشتر با کارشناسان فروش ما در اسپوتا شیمی  تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *