مقالات

سولفات مس یا کات کبود چیست کاربرد آن در صنایع مختلف

سولفات مس یا کات کبود چیست

سولفات مس یا کات کبود چیست؟

اجازه دهید اول به این سؤال پاسخ دهیم که سولفات مس یا کات کبود چیست؟ سولفات مس یا کات کبود از تصفیه اکسید مس با اسید سولفوریک تولید می شود. فرمول شیمیایی این کریستال های بزرگ و آبی روشن (CuSO₄) است و به نام ویتریول آبی نیز شناخته می شود. این نمک بی آب با حرارت دادن هیدرات تا دمای 150 درجه سانتیگراد (300 درجه فارنهایت) ایجاد می شود. سولفات مس عمدتاً برای اهداف کشاورزی، به عنوان آفت کش، میکروب کش، افزودنی خوراک و افزودنی خاک استفاده می شود. برخی از مصارف ثانویه آن به عنوان ماده خام در تهیه سایر ترکیبات مس، به عنوان یک معرف در شیمی تجزیه، به عنوان الکترولیت برای باتری ها و حمام های آبکاری و در عمل پزشکی به عنوان قارچ کش، باکتری کش و قابض به صورت محلی استفاده می شود.

کاربردهای سولفات مس یا کات کبود چیست؟

سولفات مس یک قارچ کش، علف کش، عامل اچ و نگهدارنده چوب است. از این ترکیب برای کنترل خوردگی فلزات در آب نیز استفاده می شود.

طیف گسترده ای از کاربرد سولفات مس آن را به یک عنصر ارزشمند در طیف گسترده ای از محصولات تبدیل می کند. می توان آن را در بیش از 6000 محصول مصرفی در سراسر جهان یافت و اغلب به عنوان یکی از دوستدار محیط زیست‌ترین مواد شیمیایی موجود در حال حاضر در نظر گرفته می شود.

پیشنهاد بعدی: میزان مصرف سولفات مس در کشاورزی

کاربرد سولفات مس در کشاورزی چیست؟

سولفات مس یا کات کبود چیست

سولفات مس یک علف کش قوی است که قرن هاست مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین قارچ کش، حشره کش است. رایج ترین کاربرد سولفات مس برای مبارزه با علف های هرز در باغ است.

این ترکیب را می توان به روش های مختلفی استفاده کرد. به عنوان مثال، کشاورزان می توانند از آن برای از بین بردن علف های هرز قبل از بلند شدن بیش از حد استفاده کنند، اما همچنین می تواند به عنوان کود برای کمک به رشد سالم تر و قوی تر محصولات استفاده شود. سولفات مس به دلیل طیف وسیعی از کاربردها، امروزه به یکی از رایج ترین مواد شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی تبدیل شده است.

سولفات مس در دسته “ترکیبات غیر آلی گوگرد” قرار دارد. به راحتی در آب یا الکل حل می شود. اگرچه در غلظت های پایین سمی نیست، اما دوزهای بالا ممکن است مضر باشد.

در اینجا روش های دیگری وجود دارد که می توانید از سولفات مس در کشاورزی استفاده کنید:

محلول پاشی

سولفات مس یک قارچ کش رایج و موثر است زیرا قارچ ها را می کشد و گسترش بیماری های گیاهی را کنترل می کند. می توانید آن را روی برگ ها، ساقه ها، ریشه ها، درختان میوه یا درختان انگور خود بمالید. فراموش نکنید قبل از سمپاشی آن را با آب مخلوط کنید.

آبیاری آب

این ماده یک ترکیب شیمیایی است که معمولاً در آبیاری آب کشاورزی برای کمک به رشد گیاهان به ویژه مرکبات مانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت استفاده می شود. سولفات مس همچنین می تواند برای کنترل آفات مورد استفاده قرار گیرد زیرا قارچ ها و نماتدهای موجود در خاک را از بین می برد.

بذر درمانی

کات کبود به طور گسترده در کشاورزی برای تصفیه بذرها قبل از کاشت استفاده می شود.

ریشه شویی

استفاده از سولفات مس برای درمان ریشه درختان بخش مهمی از حفظ چشم انداز است. همچنین یک ابزار ارزشمند و محبوب برای باغداران سبزی است. سولفات مس را می توان برای درمان درختان، درختچه ها، باغ ها، چمن ها و موارد دیگر با 10-25 میلی لیتر در هر 100 گالن آب استفاده کرد.

حفاظت از محصول

سولفات مس یک آفت کش قوی است که رایج ترین حشرات و کنه های گیاهی را از بین می برد. علاوه بر این، محصولات زراعی را از اثرات شته ها، کنه ها، کرم ها و سوسک های کک محافظت می کند. با این حال، این ماده شیمیایی عوارض جانبی کمی دارد، مانند آسیب رساندن به گیاهان و مسمومیت انسان در صورت عدم استفاده صحیح.

کنترل بیماری قارچی

سولفات مس یک ترکیب آلی است که از دیرباز برای کنترل بیماری های قارچی در کشاورزی استفاده می شده است. این قارچ کش اغلب روی سبزیجاتی مانند بروکلی استفاده می شود. سولفات مس یک ماده چند ظرفیتی است که می تواند بسیاری از قارچ ها از جمله قارچ هایی که باعث سوختگی و کپک می شوند را از بین ببرد. نشان داده شده است که این قارچ کش سطح سمیت کمی برای گیاهان و حیوانات دارد و به محیط زیست آسیب نمی رساند.

کنترل بیماری های باکتریایی

سولفات مس یا کات کبود یک ترکیب رایج در صنعت کشاورزی است. این عمدتا برای پیشگیری و کنترل بیماری های باکتریایی در گوجه فرنگی، کاهو، سیب زمینی و گیلاس استفاده می شود. سولفات مس با از بین بردن باکتری هایی که از بافت گیاهی تغذیه می کنند عمل می کند.

کاربرد در آفت کش

سولفات مس برای خلاص شدن از شر آفات ناخواسته مانند حلزون ها و راب ها استفاده می شود که برای گیاهان و باغ ها بسیار مخرب هستند.

خواص ضد میکروبی

اگرچه معمولاً به عنوان قارچ کش استفاده می شود، برخی از کشاورزان از سولفات مس به عنوان یک ضد میکروب برای محصولات استفاده می کنند. این یک جایگزین عالی برای مواد شیمیایی و آنتی بیوتیک های خطرناک است زیرا ارزان است و نیازی به رسیدگی خاصی ندارد.

جلوگیری از رشد جلبک

سولفات مس برای درمان و پیشگیری از باکتری ها، جلبک ها و سایر حیات گیاهی ناخواسته استفاده می شود. این ماده سمی با آب واکنش می دهد و کف غلیظی ایجاد می کند که ذرات را می پوشاند تا جرم آنها افزایش یابد.

کاربردهای سولفات مس در بهداشت عمومی و پزشکی

 سولفات مس یا کات کبود چیست؟

استفاده از این ترکیب مفید معدنی در زمینه بهداشت عمومی و پزشکی سابقه طولانی دارد. برای درمان و پیشگیری از کمبود مس در بدن استفاده می شود، اما همچنین می تواند محیط امن تری را برای افراد ایجاد کند.

در ادامه به برخی از کاربردهای سولفات مس در بهداشت عمومی و پزشکی اشاره شده است.

  • می توان از آن برای کشتن جلبک ها در دریاچه ها و مخازن آب استفاده کرد.
  • در مخلوط کفپوش حمام های شنا برای مهار قارچ ها و کاهش پای ورزشکاران استفاده می شود.
  • از آن به عنوان یک نرم تن کش برای از بین بردن انگل مربوط به بیماری بیلارزیا استفاده کرد.
  • برای پیشگیری از مالاریا استفاده می شود.
  • به عنوان یک عامل ضد باکتری، قارچ کش و ویروس کش حاوی مس استفاده می شود. به آنزیم های وابسته به مس در میکروارگانیسم ها حمله می کند و فرآیندهای حیاتی وابسته به مس آنها را مختل می کند.

مورد استفاده در تولیدعرضه مواد دارویی

سولفات مس از اواخر دهه 1800 برای پیشگیری یا درمان چندین بیماری سیستمیک، از جمله تب حصبه، وبا، اسهال خونی، مالاریا، کزاز و فلج اطفال استفاده شده است. این ترکیب همچنین به عنوان مکمل مس برای بیماران تحت TPN (تغذیه کامل تزریقی) استفاده می شود.

آنچه سولفات مس را در برابر پاتوژن های باکتریایی بسیار موثر می کند، توانایی آن در آزادسازی مولکول های اکسیژن آزاد در غشای سلولی باکتری است. این ماده اکسیداتیو با ایجاد اختلال در مسیرهای متابولیکی آنها بدون آسیب رساندن به DNA و لیپیدهای حیاتی، باکتری ها را از بین می برد. اکسیداسیون همچنین باعث کاهش نفوذپذیری غشای سلولی می شود که منجر به مرگ سلولی می شود.

کاربردهای صنعتی سولفات مس یا کات کبود چیست؟

سولفات مس در آبکاری مس، اچ کردن فلزات و همچنین به عنوان عامل خشک کننده استفاده می شود.

در اینجا چند نمونه خاص از استفاده از آن در یک محیط صنعتی آورده شده است:

  • اغلب به عنوان یک ماده نگهدارنده در چسب ها و چسب ها برای جلوگیری از رشد کپک استفاده می شود.
  • این یک نگهدارنده چوب است که می تواند به صورت روغنی و پایه آب استفاده شود.
  • می توان از آن برای ایجاد ملات برای پوشاندن سطح آجر یا سنگ برای جلوگیری از رشد قارچ استفاده کرد.
  • امکان استفاده از آن به عنوان افزودنی به بتن، رنگ آمیزی بتن و در استخرها وجود دارد.
  • این یک ماده شیمیایی است که به عنوان افزودنی در بتن استفاده می شود که دارای خواص ضد قارچی است.
  • اغلب از آن به عنوان یک قارچ کش مبتنی بر مس برای محافظت در برابر گلسنگ ها، کپک ها و رشدهای مشابه روی سقف آزبست سیمان و سایر مصالح ساختمانی استفاده می شود.
  • برای کنترل رشد ریشه درختان در فاضلاب استفاده می شود. سمیت آن هرگونه رشد بالقوه ریشه در خطوط لوله مسی را از بین می برد.

مضرات کات کبود برای انسان چیست؟

در حالی که مس یک عنصر کمیاب است که به طور طبیعی در گیاهان و حیوانات وجود دارد، سولفات مس اینطور نیست. وقتی کسی در معرض آن قرار می گیرد، می تواند به عنوان یک محرک عمل کند.

محصولات زراعی و کشاورزی پس از سم پاشی با سولفات مس تمیز می شوند. خطر کمتری برای بلعیدن آن از یک محصول سم پاشی شده وجود دارد زیرا در درجه اول خود را به رسوبات خاک متصل می کند.

اگر از آن برای اهداف کشاورزی یا باغداری استفاده می کنید، ممکن است در معرض سولفات مس قرار بگیرید. اگر سولفات مس از طریق پوست یا چشم جذب شود، ممکن است باعث سوزش و سوزش شود. در صورت قرار گرفتن در معرض چشم، ممکن است باعث خارش، اگزما، ورم ملتحمه، التهاب، تجمع مایعات یا تحریک قرنیه شود.

اگر سولفات مس بلعیده شود، فقط کمی سمی است، زیرا اغلب به دلیل تحریک شدید دستگاه گوارش، استفراغ نسبتاً سریع دارد. اگر فردی سولفات مس مصرف کند و استفراغ نکند، ممکن است در معرض مسمومیت با سولفات مس باشد.

علائم مسمومیت با سولفات مس

  • احساس سوزش در قفسه سینه یا شکم
  • طعم فلزی در دهان
  • حالت تهوع
  • سردرد
  • اسهال (که ممکن است رنگ آبی یا سبز از رنگ ترکیب داشته باشد)
  • تعرق زیاد

صرف نظر از اینکه استفراغ رخ داده است یا خیر، هر فردی که سولفات مس مصرف می کند باید به اورژانس مراجعه کند تا خظر مسمومیت را رد کند. همچنین مطمئن شود که آسیبی به مغز، کبد، کلیه ها یا پوشش روده معده وارد نشده است. اگر چه بسیار نادر است، اما در صورت عدم درمان، قرار گرفتن در معرض دوز بالا با سولفات مس در برخی شرایط می تواند منجر به مرگ شود.

سولفات مس، اگرچه برای بسیاری از مصارف مختلف موثر است، اما برای انسان سمی است و به راحتی از طریق پوست جذب می شود. به همین دلیل است که هنگام استفاده از سولفات مس، حمل و نقل مناسب و تجهیزات حفاظتی بسیار مهم است. شما باید با پوشیدن دستکش های محافظ از هرگونه تماس با پوست خودداری کنید. اگر سولفات مس روی پوست شما وارد شود، می تواند باعث خارش و تغییر رنگ دائمی زرد شود.

چه مقدار سولفات مس سمی است؟

مصرف یک گرم یا بیشتر سولفات مس می تواند علائم مسمومیت را ایجاد کند. این مقدار بسته به فرد ممکن است بیشتر یا کمتر باشد. دوز کشنده سولفات مس مصرف شده 10 تا 20 گرم در نظر گرفته می شود.

 

اگر علاقه به تولید سولفات مس یا کات کبود دارید این مقاله را از دست ندید.

سخن پایانی

سولفات مس یک ماده شیمیایی قدیمی است که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار گرفته است. در نتیجه کاربردهای زیادی دارد و به راحتی به صورت آنلاین در دسترس است. با این حال، هنگام تهیه و استفاده از این محصول باید احتیاط کنید زیرا در صورت عدم استفاده صحیح می تواند برای بدن شما مضر باشد.

سولفات مس را از کجا بخریم؟

برای خرید سولفات مس می توانید در یک فروشگاه محلی و برخی از خرده فروشان باغ پیدا می شود ولی اگر می خواهید سولفات مس را به صورت عمده و قیمت مناسب خریداری کنید، می توانید آن را به صورت پودر و کریستال از فروشگاه اسپوتا شیمی تهیه نمایید، برای تهیه سولفات مس یا همان کات کبود با کارشنان فروش ما در تماس باشید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *