مقالات

کاربرد کود سولفات مس در کشاورزی و باغداری به همراه میزان مصرف آن

میزان مصرف سولفات مس در کشاورزی

سولفات مس چیست؟

سولفات مس دارای چندین نام رایج است، مانند سولفات مس پایه (BSC)، قارچ کش مس BSC، سولفات پایه CP و سولفات مس سه پایه و کات کبود. در شکل سنگی خود (پنتا هیدرات)، به دلیل رنگ خاص آن به نام های ویتریول آبی یا سنگ آبی نیز شناخته می شود. از نظر شیمیایی بسته به شکل شیمیایی آن، سولفات مس (II) یا تترااکسوسولفات مس (II) نامیده می شود.

سولفات مس یکی از قدیمی ترین و قوی ترین قارچ کش هایی است که هنوز هم استفاده می شود. سولفات مس که در اصل توسط باغداران منطقه بوردو فرانسه برای جلوگیری از کپک زدن و سایر قارچ‌ها از انگورهایشان استفاده می‌شد. اما حال استفاده از کود سولفات مس برای میوه‌ها و سبزیجات خاص از جمله گوجه‌فرنگی و پسته نیز کاربرد دارد و در حفظ سلامت این گیاهان نقش موثری ایفا می کند. با این حال، این کریستال آبی در غلظت‌های خاصی نیز فوق‌العاده سمی است و برای استفاده در هیچ گیاهی به غیر از گیاهانی که به طور خاص برای آنها تأیید شده است، مناسب نیست. سولفات مس می تواند از سوختگی معمولی گوجه فرنگی و همچنین پژمردگی فوزاریوم، پوسیدگی طوقه و بسیاری موارد دیگر پیشگیری و یا درمان کند. کات کبود برای درختان باعث افزایش قدرت باردهی می شود.

میزان مصرف سولفات مس در کشاورزی

میزان مصرف سولفات مس در کشاورزی به عوامل گوناگون مانند نوع خاک، گیاه ، آب و هوا و بسیاری موارد دیگر بستگی دارد، مثال باغات در زمستان در قسمت سایه انداز به همراه کود حیوانی و گوگرد به صورت چالکود یا کانال کود، یا حدود ۸۰ گرم برای هر درخت در زمان به وجود آمدن جوانه در فصل بهار با غلظت ۲.۵ کیلوگرم در هزار لیتر آب مخلوط کرده و مصرف نمایید،در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

اگر قصد خرید سولفات مس پودری و کریستال (کات کبود) با قیمت مناسب و کیفیت عالی را دارید میتوانید از اسپوتا شیمی خریداری کنید کارشناسان ما منتظر تماس شما هستند.

فواید سولفات مس در کشاورزی

سولفات مس مدت‌هاست که به عنوان یک محصول کمکی کشاورزی برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها، به ویژه در میوه‌ها و سبزیجات شناخته شده است. سولفات مس به پروتئین های جلبک ها و قارچ ها متصل می شود و تا حد مرگ سلولی آن ها را دناتوره می کند. در مزارعی که در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری قرار دارند اغلب کشاورزان آسیب حلزون به محصولات زراعی را تجربه می کنند. استفاده از سولفات مس مانع آسیب رساندن این حیوانات به محصولات می گردد.

میزان مصرف سولفات مس در کشاورزی  نیز رشد ناخواسته گیاهان را کنترل می کند و ریشه گیاهان مهاجم را از بین می برد. مخلوط بوردو آهک و آب (هیدروکسید کلسیم) و سولفات مس را ترکیب می کند. وقتی این مخلوط قبل از کاشت روی بذرها استفاده شود، از آلودگی قارچی جلوگیری می کند. بوردو که به خاک اضافه می شود، خاک را غنی می کند و رشد گیاه را تحریک می کند.

موارد استفاده سولفات مس در کشاورزی ارگانیک

کشاورزی ارگانیک بر مدیریت خاک، کنترل علف های هرز و ریشه کنی آفات تمرکز دارد. این روش بیشتر از کشاورزی بدون استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی است. کشاورزان ارگانیک از تکنیک هایی استفاده می کنند که قرن ها پیش به عنوان مفید برای رشد محصول شناخته شده بودند: تناوب زراعی، اصلاح خاک، کاشت محصولات پوششی، اختلاط مزارع با دام برای لقاح طبیعی و کنترل آفات، و تمرکز بر روی سلامت بیولوژیکی زمین های کشاورزی.

موارد استفاده از ترکیبات مس: نقش سولفات مس در کشاورزی
میزان مصرف سولفات مس در کشاورزی

سولفات مس مصارف کشاورزی زیادی دارد از جمله این مصارف می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • تهیه مخلوط بوردو و بورگوندی در مزرعه
  • کنترل بیماری های قارچی
  • اصلاح کمبود مس در خاک
  • اصلاح کمبود مس در حیوانات
  • تحریک رشد برای خوک های پرواری و جوجه های گوشتی
  • یک نرم تن کش برای از بین بردن راب ها و حلزون ها، به ویژه میزبان حلزون کبدی

تهیه مخلوط بوردو و بورگوندی در مزرعه

به دلیل اهمیت این دو محصول برای کشاورزان، دستورالعمل های مربوط به انحلال سولفات مس و تهیه هر دو مخلوط بوردو و بورگوندی در متن گنجانده شده است.

حل کردن سولفات مس

برای تهیه محلول های سولفات مس نباید از ظروف آهنی یا گالوانیزه استفاده کرد. ظروف پلاستیکی اکنون به صورت رایگان در دسترس هستند، سبک و بسیار راحت هستند. برای تهیه یک محلول قوی، یک کیسه  از سولفات مس را آویزان کنید تا کف آن فقط چند اینچ در آب فرو برود. سولفات مس یک شبه حل می شود. سولفات مس در آب سرد به میزان حدود 3 کیلوگرم در 10 لیتر حل می شود. اگر بیش از این مقدار در گونی که در بالا توضیح داده شد قرار داده شود، محلول اشباع شده به دست می آید و ممکن است بدون خطای جدی از آن استفاده شود، زیرا حاوی 3 کیلوگرم سولفات مس در هر 10 لیتر است.

تهیه مخلوط بوردو

مخلوط بوردو در قدرت های مختلف از سولفات مس، آهک هیدراته (هیدروکسید کلسیم) و آب تهیه می شود. روش مرسوم برای توصیف ترکیب آن به این ترتیب است که وزن سولفات مس، وزن آهک هیدراته و حجم آب را به ترتیب تعیین می کند. درصد وزن سولفات مس به وزن آب مصرفی، غلظت مخلوط بوردو را تعیین می کند. بنابراین، مخلوط 1% بوردو، که معمولی است، فرمول 1:1:100 را خواهد داشت که 1 اول نشان دهنده 1 کیلوگرم سولفات مس، دومی نشان دهنده 1 کیلوگرم آهک هیدراته، و 100 نشان دهنده 100 لیتر (100 کیلوگرم) آب است. از آنجایی که سولفات مس حاوی 25 درصد فلز مس است، محتوای مس مخلوط 1 درصد بوردو 0 تا 25 درصد مس است. مقدار آهک مورد استفاده را می توان به میزان قابل توجهی کاهش داد. در واقع 1 کیلوگرم سولفات مس تنها به 0.225 کیلوگرم آهک هیدراته خالص شیمیایی نیاز دارد تا کل مس را رسوب دهد. مارک های انحصاری خوب آهک هیدراته در حال حاضر به طور رایگان در دسترس هستند، اما، از آنجایی که حتی این آهک ها در زمان ذخیره سازی خراب می شوند، ایمن تر است که از نسبت 2:1 تجاوز نکنید. یعنی یک مخلوط 1:0.5:100.

در تهیه مخلوط بوردو، سولفات مس را در نصف مقدار آب مورد نیاز در ظرف چوبی یا پلاستیکی حل می کنند. آهک هیدراته با تعادل آب در ظرف دیگری مخلوط می شود. دو «راه حل» سپس با هم از طریق یک صافی در ظرف سوم یا مخزن اسپری ریخته می شوند.

پیشنهاد بعدی: لطفا از دیگر مواد شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی اسپوتا شیمی دیدن فرمایید.

تهیه مخلوط 1% بورگوندی

1 کیلوگرم سولفات مس را جداگانه در 50 لیتر آب و 1.25 کیلوگرم سودا شستشو (یا 0.475 کیلوگرم خاکستر سودا) را در 50 لیتر آب حل کرده و محلول سودا را به آرامی با هم زدن به محلول سولفات مس اضافه کنید. کنترل بیماری های قارچی

مخلوط‌های بوردو و بورگوندی در کنترل بسیاری از بیماری‌های قارچی گیاهان مؤثر هستند. معمولاً مخلوط 0.5 تا 1 درصد بوردو یا بورگوندی که در فواصل 2 تا 3 هفته استفاده می شود برای کنترل اکثر قارچ های حساس به مس کافی است.

به طور کلی هنگامی که هاگ های قارچ روی گیاه میزبان قرار گرفته و به بافت ها نفوذ کرده اند، کنترل آنها دشوار است. اصل کنترل در بیشتر موارد باید به محافظت بستگی داشته باشد، یعنی جلوگیری از ورود اسپور قارچ به بافت میزبان. قارچ کش های مس به دلیل ماندگاری  مورد توجه قرار می گیرند و به همین دلیل در مناطق پر بارندگی ترجیح داده می شوند.

کنترل قارچ بامخلوط 1% بورگوندی

ساده ترین روش کنترل این است که یک پوشش محافظ از مخلوط بوردو یا بورگوندی (یا سایر قارچ کش های مس) روی قسمت های حساس گیاه بمالید، به طوری که هاگ های روی آن ها با لایه محافظ مس تماس پیدا کرده و فورا از بین بروند. بنابراین مهم است که به یاد داشته باشید که اولین سمپاشی در حالت ایده آل باید درست قبل از انتظار بیماری انجام شود و در فواصل زمانی در طول دوره حساس ادامه یابد. به همین دلیل مهم است که از طرح های هشدار اولیه که در حال اجرا هستند برای اطمینان از دقت بیشتر زمان اولین سمپاشی استفاده کنید.

همچنین باید به خاطر داشت که قارچ ها گیاهان هستند و اقدامات کنترلی که آنها را از بین می برد ممکن است همیشه گیاه میزبان را بی تأثیر نگذارد. بنابراین باید از استفاده از مخلوط قارچ کش بیش از حد غلیظ، به ویژه برای اسپری های اولیه جلوگیری کرد.

زمان مصرف سولفات مس برای انگور

میزان مصرف سولفات مس در کشاورزی

بهتر است انگور را در بهار با سولفات مس فرآوری کنید سولفات مس یک عامل تماسی است که برای مبارزه با پوسیدگی، دلمه، لکه بینی، اشباع شدن گیاهان با مس استفاده می شود. این ماده برای تغذیه انگورهایی که در خاکهای فقیر رشد می کنند (ماسه سنگ، باتلاقی و ذغال سنگ نارس) استفاده می شود. مس از فتوسنتز حمایت می کند و قدرت دفاعی انگور را افزایش می دهد. آسیب تاک توسط قارچ ها دقیقاً به دلیل کمبودهای تغذیه ای رخ می دهد. کمبود مواد مغذی با رشد آهسته شاخه های جوان و نوک سفید شاخ و برگ نشان می دهد.

جنبه های مثبت استفاده از سولفات مس

  • این ماده در هر فروشگاه باغبانی موجود است.
  • کم هزینه
  •  طیف گسترده ای از اقدامات
  •  تخریب موثر قارچ ها
  •  درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری های انگور.

زمان مصرف سولفات مس برای پسته

می‌توان برای تقویت کمبود مس، از کودهای حاوی این عنصر برای افزایش مقدار مس در خاک یا محلول‌پاشی برگ‌ها با استفاده از کلات مس (CU-EDTA) به عنوان یک روش مورد استفاده قرار داد.میزان مصرف سولفات مس در کشاورزی به صورت محلول پاشی با غلظت 5/10 درصد مس خالص در میزان 900-250 گرم در هر هزار لیتر آب، پس از گلدهی در اوایل بهار (فروردین و اردیبهشت) است. در این صورت بهترین نتیجه را به همراه حداقل خطر مسمومیت را شاهد خواهید بود. همچنین، استفاده از سولفات مس با غلظت 1200-600 گرم در هر هزار لیتر آب در اوایل بهار نیز نتایج مثبتی داشته است.

استفاده از کودهای حاوی مس برای خاک به تنهایی نمی‌تواند کمبود را به طور کامل رفع کند، اما به عنوان یک برنامه تکمیلی می‌تواند به همراه محلول پاشی برگ‌ها مورد استفاده قرار گیرد تا نتایج بهتری بدست آید.

اصلاح کمبود مس در خاک

در مواردی که کمبود مس با تجزیه خاک یا تشخیص مزرعه ای، چه در گیاهان و چه در حیوانات، تأیید شده است، می توان آن را به سادگی با استفاده از 50 کیلوگرم سولفات مس در هکتار به شکل کود قبل از کاشت یا با سمپاشی شاخ و برگ جوان اصلاح کرد. بوته های غلات، زمانی که ارتفاع آنها حدود 150 میلی متر باشد، با 750 گرم سولفات مس (محلول در 400 تا 2000 لیتر آب) در هکتار. کاربرد خاک به طور کلی نتایج بهتری را به همراه دارد و این مزیت را دارد که ممکن است برای بیش از ده سال اثر باقیمانده داشته باشد. محلول پاشی باید سالانه به هر محصول داده شود. یک جایگزین، اضافه کردن مس حاوی سرباره (معمولاً حدود 1 تا 2 درصد مس) به میزان یک تن به هکتار است.

سخن آخر

اگرچه تقویت خاک و گیاهان از طریق مصرف مس و سولفات مس می‌تواند مفید باشد، اما توجه به نیازات خاک و گیاهان، بهبود شرایط زیست محیطی و استفاده متعادل از کودها و محصولات شیمیایی نیز بسیار حیاتی است. حفظ تعادل و سلامتی خاک، یکی از اساسی‌ترین عوامل در موفقیت کشاورزی پایدار است. در صورتی که قصد خرید سولفات مس را دارید می توانید با کارشناسان فروش ما در اسپوتا شیمی تماس حاصل نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *