مقالات

بهترین کود برای افزایش باردهی گوجه فرنگی- زمان مصرف کود اوره

بهترین کود برای افزایش باردهی گوجه فرنگی

گوجه فرنگی از نظر تغذیه و مراقبت، یکی از سبزیجات با نیازهای بالا است. از آنجایی که این گیاهان دارای ریشه های گسترده و شاخه دار هستند و به طور همزمان چندین میوه تولید می کنند، نیازهای غذایی آنها کمی با سایر سبزیجات متفاوت است. به غیر از این، گوجه فرنگی همچنین دارای چرخه کشت طولانی تری است که از فروردین-اردیبهشت شروع شده و در شهریور-مهر به پایان می رسد. این دلیل دیگری است که آنها در هر مرحله به تغذیه مداوم نیاز دارند. اگرچه خاک سعی می کند تمام مواد مغذی مورد نیاز این گیاهان را برایشان فراهم کند، اما گاهی اوقات به دلیل برداشت مکرر، این کار می تواند به چالش تبدیل شود. در این زمان است که نیاز به کوددهی موثر به وجود می آید و نیاز به بهترین کود برای افزایش باردهی گوجه فرنگی خواهید داشت.

اگر خاک از عناصر خاصی کمبود داشته باشد، بهتر است غذای مناسب (کود) را برای گوجه فرنگی انتخاب کنید. مصرف این کودها با میزان مناسب، نه تنها به رشد بهتر گیاه کمک می کند، بلکه کیفیت خاک را نیز بهبود می بخشد.

بنابراین، چه گوجه فرنگی را در مقیاس بزرگتر پرورش دهید و چه چند بوته در باغچه کوچک سبزیجات خود داشته باشید، مهم است که کودهای مورد نیاز آنها را تامین کنید. تنها در این صورت می توانید انتظار داشته باشید که این گیاهان در هر دوره رشد کرده و گوجه فرنگی با کیفیت بالا تولید کنند. در این مقاله اسپوتا شیمی به بررسی بهترین کود برای افزایش باردهی گوجه فرنگی خواهیم پرداخت.

انواع مختلف بهترین کود برای افزایش باردهی گوجه فرنگی

بهترین کود برای افزایش باردهی گوجه فرنگی

کودهای گوجه فرنگی می توانند به صورت مایع، محلول در آب یا گرانول باشند – که به صورت ارگانیک یا مصنوعی عرضه می شوند.

کود مایع گوجه فرنگی

این نوع کود، گزینه ای عالی برای تامین سریع گیاهان با مواد مغذی اساسی، ریزمغذی ها و سایر مواد معدنی ضروری است. این ساده ترین روش برای تأمین تغذیه مناسب گیاهان شماست، زیرا می توانید از آن با روش های آبیاری فعلی خود برای گوجه فرنگی – آبیاری قطره ای، آبیاری با سنبله مخروطی، آبیاری با بطری یا سایر روش ها – استفاده کنید. استفاده از این کود بعد از کاشت نشاهای گوجه فرنگی، زمانی که شروع به گلدهی می کنند و در طول اولین مرحله تشکیل میوه بی خطر است. نکته منفی این است که آب به سرعت مواد مغذی موجود در کودهای مایع را شستشو می دهد.

کودهای محلول در آب

این کودها محصولاتی هستند که در آب حل شده و در طول فصل رشد به پایه بوته های گوجه فرنگی در خاک اعمال می شوند. در استفاده از این مخلوط های مغذی، رعایت دقیق دستورالعمل های تولید کننده و توجه به مقدار توصیه شده برای جلوگیری از کوددهی بیش از حد گیاهان ضروری است.

کودهای گرانول

کودهای گرانول نسبت به سایر کودها ارزان تر هستند. آنها می توانند به صورت فرمول های آزادسازی سریع یا آزادسازی آهسته باشند، بنابراین ممکن است گیاه زمان بیشتری برای دسترسی به مواد مغذی نیاز داشته باشد. کود گرانول را می توان قبل از کاشت در خاک مخلوط کرد یا در اطراف گیاهان پراکنده کرد.

 برای رشد گوجه فرنگی چه باید کرد

بهترین کود برای افزایش باردهی گوجه فرنگی

کودها مواد مغذی مهمی مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم (NPK) را تأمین می کنند که برای رشد میوه ضروری هستند. این مواد مغذی باعث تقسیم و بزرگ شدن سلول های درون گیاه شده و در نتیجه گوجه فرنگی های بزرگتر و فراوان تری به دست می آید. مواد مغذی موجود در کودها با تقویت ریشه، ساقه، برگ و گل از رشد سالم گیاه حمایت کرده و در نهایت منجر به بهبود تولید میوه می شوند.

استفاده از گزینه ارگانیک می تواند طعم و مزه گوجه فرنگی های شما را بهبود بخشد. این کودها به گیاهان کمک می کنند تا میوه های باکیفیت و سرشار از طعم های لذیذ تولید کنند. علاوه بر ترویج رشد طبیعی گوجه فرنگی، کودهای ارگانیک همچنین به روش های کلی پایداری در باغبانی کمک می کنند.

کود آهسته رهش: تأمین مواد مغذی ماندگار

برخلاف کودهای سنتی که تمام مواد مغذی خود را به طور همزمان آزاد می کنند، کودهای آهسته رهش به مدت طولانی به صورت تدریجی و مداوم مواد مغذی را تأمین می کنند. این بدان معناست که گیاهان گوجه فرنگی شما می توانند به طور مداوم به عناصر مورد نیاز خود برای رشد و تولید میوه های فراوان دسترسی داشته باشند.

زیبایی کودهای آهسته رهش در توانایی آن ها برای تجزیه تدریجی و آزادسازی مواد مغذی بر اساس شرایط محیطی مانند دما، سطح رطوبت و فعالیت میکروبی است. علاوه بر این، کودهای آهسته رهش برای بهبود سلامت خاک با ترویج فعالیت میکروبی مفید طراحی شده اند. استفاده از کود آهسته رهش برای گوجه فرنگی های شما روشی موثر برای اطمینان از تأمین مداوم مواد مغذی در طول فصل رشد آنهاست.

کود NPK متعادل: نسبت بهینه مواد مغذی

این کودها حاوی نسبت متعادلی از مواد مغذی ضروری – NPK (نیتروژن، فسفر و پتاسیم) – هستند که برای رشد و نمو گوجه فرنگی حیاتی هستند. یکی از نسبت های رایج کود NPK متعادل برای گوجه فرنگی 10-10-10 یا 5-10-10 است. عدد اول نشان دهنده درصد نیتروژن است که باعث شادابی کلی گیاه می شود.

عدد دوم درصد فسفر را نشان می دهد که باعث تحریک رشد ریشه، تشکیل گل و میوه دهی می شود. عدد سوم نشان دهنده درصد پتاسیم است که با بهبود طعم و رنگ و همچنین تقویت مقاومت در برابر بیماری، کیفیت میوه را افزایش می دهد.

  • نیتروژن: نیتروژن باعث افزایش برگ درختان گوجه فرنگی می شود. با این حال، همیشه باید با احتیاط از آن استفاده شود، زیرا مقدار زیاد آن ممکن است باعث شود گلخانه شما بیش از حد پرپشت شود. اگر فکر می کنید که یک گیاه پرپشت مزیت بیشتری دارد، دوباره فکر کنید. اگر انرژی زیادی توسط گیاه برای افزایش برگ های آن مصرف شود، میوه ای رشد نخواهد کرد. در نتیجه، عملکرد به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

  • فسفر: توصیه می کنیم فسفر در مرحله اولیه و نهایی رشد به گیاه اضافه شود زیرا به رشد میوه گوجه فرنگی کمک می کند. فسفر همچنین به رشد ریشه کمک می کند که باعث ثبات بیشتر درخت می شود. گیاهانی مانند پیاز نیز برای اطمینان از رشد خوب ریشه پیاز به کود پیاز که سرشار از فسفر است نیاز دارند.

  • پتاسیم: پتاسیم دو کاربرد مهم دارد: اولین مورد کمک به تولید گل و دوم کمک به فتوسنتز است.

نگران نباشید که چگونه و چه زمانی این ریزمغذی ها را اعمال کنید، زیرا ما یک برنامه کوددهی گوجه فرنگی برای شما ایجاد خواهیم کرد. برای اینکه بدانید کدام کود برای گوجه فرنگی بهتر است، ابتدا باید از انواع مختلف گوجه فرنگی موجود در بازار آگاه باشید زیرا هر کدام نیازهای غذایی متفاوتی خواهند داشت.

سولفات پتاسیم

سولفات پتاسیم به افزایش عملکرد محصول و مواد مغذی موجود در خاک کمک می کند، زیرا به گیاه کمک می کند تا انواع دیگر مواد مغذی را به طور موثرتر جذب و استفاده کند. همچنین با تقویت سیستم ریشه بهتر، به کاهش خطر ابتلا به بیماری در محصول گوجه فرنگی کمک می کند.

عیب سولفات پتاسیم این است که نسبت به سایر کودهای شیمیایی گرانتر است و ممکن است برای عملیات کشاورزی گوجه فرنگی در مقیاس کوچک مناسب نباشد.

نحوه استفاده موثر از سولفات پتاسیم برای افزایش تولید گوجه فرنگی

بهترین کود برای افزایش باردهی گوجه فرنگی

  1. نیازهای غذایی بوته های گوجه فرنگی خود را تعیین کنید (همانند اوره).

  2. میزان سولفات پتاسیم را مشخص کنید: سولفات پتاسیم منبعی از پتاسیم است و مقدار پتاسیم موجود در آن معمولا به صورت درصد روی بسته بندی نوشته شده است. به عنوان مثال، یک کیسه سولفات پتاسیم با برچسب 0-0-50 حاوی 50 درصد پتاسیم است.

  3. مقدار مورد نیاز سولفات پتاسیم را محاسبه کنید: (مشابه روش اوره عمل کنید).

  4. سولفات پتاسیم را با آب مخلوط کنید: (مشابه روش اوره عمل کنید).

  5. محلول سولفات پتاسیم را روی خاک بریزید: پس از مخلوط کردن سولفات پتاسیم با آب، محلول را روی خاک اطراف پایه بوته های گوجه فرنگی بریزید. حتما دستورالعمل روی بسته بندی محصولی که استفاده می کنید را دنبال کنید، زیرا ممکن است نرخ مصرف برای محصولات مختلف متفاوت باشد.

  6. گیاهان را آبیاری کنید: پس از استفاده از محلول سولفات پتاسیم، حتما گیاهان را آبیاری کنید تا به حل شدن سولفات پتاسیم و جذب آن توسط ریشه ها کمک کند.

  • سولفات منیزیم (Epsom Salt): تقویت منیزیم برای گوجه فرنگی

این ترکیب معدنی طبیعی حاوی منیزیم و گوگرد، دو ماده مغذی ضروری است که گوجه فرنگی برای رشد بهینه به آنها نیاز دارد. علاوه بر این، کمبود منیزیم می تواند منجر به زرد شدن برگ ها و میوه دهی ضعیف در گوجه فرنگی شود. با استفاده از سولفات منیزیم به عنوان کود گوجه فرنگی، می توانید برگ های سالم و برداشت های فراوان را تقویت کنید. استفاده از سولفات منیزیم آسان است – یک قاشق غذاخوری از آن را در یک گالن آب حل کرده و در طول فصل رشد هر 2 هفته یک بار روی پایه بوته های گوجه فرنگی خود بمالید. اما زیاده روی نکنید؛ منیزیم زیاد می تواند عوارض جانبی روی رشد گیاه داشته باشد.

نیترات آمونیوم

نیترات آمونیوم، کودی با میزان بالای نیتروژن است که به افزایش گلدهی، تولید میوه و عملکرد کلی گوجه فرنگی کمک می کند. همچنین، این کود دیربازده است و آن را برای برنامه کوددهی بلندمدت مناسب می سازد. نکته منفی استفاده از نیترات آمونیوم، قابلیت بالای حل شدن آن در آب است که می تواند منجر به روان شدن و آلودگی منابع آبی nearby (اطراف) شود.

نیترات کلسیم

نیترات کلسیم به بهبود ساختار خاک و همچنین افزایش Verfügbarkeit (موجود بودن) کلسیم در خاک کمک می کند. این امر باعث افزایش جذب کلی مواد مغذی ضروری و کاهش خطر ابتلا به بیماری ها می شود. با این حال، نیترات کلسیم نیز کودی بسیار محلول است، بنابراین هنگام استفاده از آن باید احتیاط کرد تا از روان شدن آن جلوگیری شود.

اوره

اوره نوع رایجی از کودهای حاوی نیتروژن است که به راحتی قابل استفاده بوده و به سرعت مواد مغذی لازم برای سلامت بوته های گوجه فرنگی را فراهم می کند. اوره اغلب در ابتدای فصل رشد، قبل از اولین کاشت، به خاک اضافه می شود. اما، استفاده صحیح از اوره برای جلوگیری از آسیب به محصول گوجه فرنگی بسیار مهم است، زیرا در صورت مصرف نادرست می تواند باعث سوزاندن ریشه شود.

چگونه از کود شیمیایی سفید برای گوجه فرنگی به طور موثر استفاده کنیم؟

1. نیازهای تغذیه ای بوته های گوجه فرنگی خود را تعیین کنید

گوجه فرنگی نیازهای غذایی خاصی دارد و برای استفاده موثر از اوره، درک این نیازها ضروری است. به طور کلی، گوجه فرنگی برای رشد بهینه به نیتروژن، فسفر و پتاسیم (NPK) به مقدار متعادل نیاز دارد.

2. میزان اوره را مشخص کنید

اوره منبعی از نیتروژن است و مقدار نیتروژن موجود در آن معمولا به صورت درصد روی بسته بندی نوشته شده است. به عنوان مثال، یک کیسه اوره با برچسب 46-0-0 حاوی 46 درصد نیتروژن است.

3. مقدار مورد نیاز اوره را محاسبه کنید

برای تعیین مقدار مورد نیاز اوره، باید نیاز نیتروژن گوجه فرنگی خود را محاسبه کنید. می توانید این کار را با ضرب کردن نیاز نیتروژن در اندازه کرت یا مزرعه خود انجام دهید. به عنوان مثال، اگر بوته های گوجه فرنگی شما به ازای هر 100 متر مربع به 500 گرم نیتروژن نیاز دارند و اندازه کرت شما 200 متر مربع است، به 1 کیلوگرم نیتروژن نیاز خواهید داشت.

4. اوره را با آب مخلوط کنید

قبل از اضافه کردن اوره به خاک، باید آن را با آب مخلوط کنید. برای این کار، مقدار مورد نیاز اوره را با مقدار مساوی آب مخلوط کنید. به عنوان مثال، اگر به 1 گرم اوره نیاز دارید، آن را با 1 لیتر آب مخلوط کنید.

5. محلول اوره را روی خاک بریزید

پس از مخلوط کردن اوره با آب، محلول را روی خاک اطراف پایه بوته های گوجه فرنگی بریزید. حتما دستورالعمل روی بسته بندی محصولی که استفاده می کنید را دنبال کنید، زیرا ممکن است نرخ مصرف برای محصولات مختلف متفاوت باشد.

6. گیاهان را آبیاری کنید:

پس از استفاده از محلول اوره، حتما گیاهان را آبیاری کنید تا به حل شدن اوره و جذب آن توسط ریشه ها کمک کند.

زمان مصرف کود اوره برای گوجه فرنگی

کوددهی گوجه فرنگی با اوره در سه مرحله انجام می‌شود:
مرحله اول: زمانی که میوه‌ها برای اولین بار روی بوته نمایان می‌شوند.
مرحله دوم: بعد از اولین برداشت میوه.
مرحله سوم: حدود یک ماه بعد از اولین برداشت میوه.

در هر مرحله، باید از کود سرک اوره استفاده کرد.

  • کمپوست: غنی سازی طبیعی خاک

کمپوست یک کود ارگانیک است که می تواند بهره وری بوته گوجه فرنگی را به طور قابل توجهی افزایش دهد. کمپوست با تجزیه مواد آلی مانند ضایعات آشپزخانه، زباله های حیاط و مواد گیاهی ساخته می شود. کمپوست زمانی که در باغبانی استفاده شود، به عنوان اصلاح کننده خاک عمل می کند که ساختار، ظرفیت نگهداری آب و محتوای مواد مغذی آن را بهبود می بخشد.

چگونه و چه زمانی به درستی به گوجه فرنگی کود بدهیم؟

در اینجا برخی توصیه های کلی در مورد کوددهی گوجه فرنگی بر اساس چرخه رشد گیاه آورده شده است:

قبل از کاشت گوجه فرنگی

خاک برای اینکه بتواند از بوته های گوجه فرنگی در طول فصل رشد حمایت کند، باید غنی از مواد مغذی باشد، بنابراین کمپوست باید قبل از کاشت زمانی که دمای خاک هنوز پایین است، در زیر زمین دفن شود. گودال هایی به عمق تقریباً 15 اینچ (حدود 40 سانتی متر) حفر کنید، کمپوست به دست آمده از کود گاوی و سایر مواد مغذی آلی مانند پودر استخوان و حتی پوسته تخم مرغ شکسته را اضافه کنید و روی آن را با خاک بپوشانید.

بذر گوجه فرنگی

بذرهای گوجه فرنگی برای جوانه زدن به مواد مغذی اضافی نیاز ندارند، زیرا آنها از قبل به اندازه کافی برای تولید اولین برگ ها مواد مغذی دارند.

بعد از کاشت

ایمن ترین راه حل این است که سه یا چهار هفته پس از کاشت، زمانی که بوته های گوجه فرنگی به محیط جدید عادت کردند، کود حاوی نیتروژن اضافه کنید. اگر خاک از قبل سرشار از نیتروژن است، کود حاوی فسفر – مانند پودر استخوان – که دارای نسبت NPK نزدیک به 3-15-0 است، اضافه کنید.

هنگام گلدهی

در این مرحله، گیاه گوجه فرنگی به پتاسیم نیاز دارد به گونه ای که سطح پتاسیم در خاک دو برابر سطح نیتروژن شود. برای بهترین نتیجه، کودی با نسبت NPK 8-32-16 یا 6-24-24 انتخاب کنید. دستورالعمل های مربوط به پخش این محصول بسته به نوع کود گوجه فرنگی که انتخاب می کنید، متفاوت خواهد بود.

هنگام میوه دهی

گوجه فرنگی برای اطمینان از مجموعه میوه های سالم به فسفر کافی نیاز دارد. این فسفر معمولاً در فرمول های کودهای محلول در آب با نسبت NPK 24-8-16 یا 18-18-21 وجود دارد. این محصول را حدود 15 سانتی متر دورتر از بوته ها پخش کنید.

چگونه بهترین کود گوجه فرنگی را انتخاب کنیم؟

بهترین کود برای گوجه فرنگی شما با توجه به ترکیب خاک و نسبت عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم (NPK) آن تعیین می شود. آزمایش خاک، ساده ترین راه برای تعیین کمبودهای خاص خاک شما و انتخاب بهترین کود گوجه فرنگی برای استفاده در باغ شماست.

  • خاک متعادل

اگر خاک شما متعادل و دارای کمپوست است، می توانید از کودهایی با نسبت NPK 4-6-3 استفاده کنید.

  • کمبود نیتروژن

اگر خاک شما کمبود نیتروژن دارد، در زمانی که گیاهان هنوز در حال رشد هستند از کودی متعادل تر، مانند کود با نسبت NPK 10-10-10 استفاده کنید. قبل از شروع میوه دهی گیاهان، از کودی با نیتروژن کمتر استفاده کنید.

  • ازدیاد نیتروژن

اگر خاک شما سرشار از نیتروژن است، به جای گوجه فرنگی، کاشت کلم بروکلی، کلم پیچ، جوانه بروکسل، اسفناج یا ذرت شیرین را در نظر بگیرید. این محصولات برای رشد به مقدار زیادی نیتروژن نیاز دارند و به شما کمک می کنند تا خاک خود را برای سال آینده متعادل کنید.

  • اسیدیته خاک

وجود نیتروژن در کودها می تواند بر اسیدیته خاک تأثیر بگذارد، بنابراین هنگام انتخاب محصولات مناسب، این عامل را در نظر بگیرید. گوجه فرنگی در خاک هایی با PH بین 6.2 تا 6.8 رشد خوبی دارد.

در این مقاله اسپوتا شیمی به بررسی بهترین کود برای افزایش باردهی گوجه فرنگی پرداختیم. برای خرید هر کدام از این محصولات برای بهبود رشد گیاه خود می توانید با کارشناسان فروش اسپوتا شیمی تماس حاصل فرمایید.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *