مقالات

کود شیمیایی سفید چیست؟ و چرا برای گیاهان ضروری است؟

ترکیبات کود شیمیایی سفید

مهم نیست قصد پرورش گیاهان را در باغچه خانه دارید یا زمین کشاورزی بزرگی دارید، گیاهانی که در حال رشد هستند برای رشد باید مواد معدنی مورد نیاز را در دسترس داشته باشند. این مواد توسط کودها تامین می شود. انواع کودهای گیاهی را می توان به سه دسته کلی ارگانیک و غیر ارگانیک (مصنوعی) و شیمیایی تقسیم کرد. کودهای آلی مستقیماً از گیاهان یا حیوانات به دست می آیند یا مواد معدنی هستند که در شکل طبیعی خود استفاده می شوند. در مقابل کود هامعدنی از طریق تولید یا سنتز شیمیایی به دست انسان می رسند. کودهای شیمیایی هم حاصل تغییرات انسان برروی مواد شیمیایی است. یکی از این کودهای شیمیایی کود سفید است. اما ترکیبات کود شیمیایی سفید چیست و چگونه باید مورد استفاده قرار گیرد.

کود سفید چیست؟

کود شیمیایی سفید حاوی عنصر نیتروژن به شکل نیترات است که این عنصر برای رشد بسیاری از گیاهان لازم و ضروری می باشد. به همین روی از این کود می توان به منظور کمک به رشد طیف وسیعی از گیاهان استفاده کرد. ترکیبات کود شیمیایی سفید قابلیت انحلال خیلی خوبی دارد و به راحتی در آب حل می شود و به سرعت در دسترس گیاه قرار می گیرد.

کودهای شیمیایی انواع مختلفی دارند که برخی از آن ها، مانند کود سفید، به دسته بندی خاصی تعلق دارند. ترکیبات کود شیمیایی سفید متنوع بوده و کود سفید یا اوره نیز یکی از این دسته بندی هاست. اوره که به عنوان یکی از انواع کودها معرفی می شود، حاوی 46 درصد نیتروژن است که در فرمول شیمیایی آن با نمایش NPK به صورت 46-0-0 ظاهر می شود. این ترکیب از عناصر موجود در اوره، منبع حیاتی نیتروژن را برای گیاهان فراهم می کند.

متأسفانه ممکن است کمبود نیتروژن در خاک وجود داشته باشد که می توان با استفاده از کود اوره، نیاز گیاهان را به این عنصر مهم تأمین کرد. اوره، به صورت طبیعی در بدن انسان و حیوانات تولید می شود، اما نسخه مصنوعی آن نیز توسط فرایندهای شیمیایی به وجود می آید. این کود به دلیل داشتن بیشترین مقدار نیتروژن با کمترین قیمت، یکی از محبوب ترین گزینه های کشاورزان برای تقویت خاک و رشد گیاهان است.

علائم کمبود کود شیمیایی سفید

علائم کمبود کود شیمیایی سفید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– رشد ضعیف گیاهان و کاهش در اندازه و ارتفاع آن ها

– رنگ زردی یا خاکستری در برگ ها

– کاهش تعداد و اندازه میوه ها یا محصولات

– کاهش عملکرد و کیفیت محصولات

– ضعف عمومی در گیاهان و افزایش آسیب پذیری در برابر بیماری ها و آفات

انواع ترکیبات کود شیمیایی سفید

ترکیبات کود شیمیایی سفید

کود نیتروژن آمونیوم

کود نیتروژن آمونیوم حاوی بی کربنات آمونیوم (NH4HCO3)، سولفات آمونیوم {(NH4) 2SO4}، کلرید آمونیوم (NH4Cl)، آمونیاک (NH3.H2O)، آمونیاک (NH3) و غیره است. نیتروژن آمونیوم به راحتی توسط کلوئیدهای خاک جذب می شود، تا حدی در لایه کریستال معدنی خاک رس. نیتروژن آمونیومی به راحتی با اکسیداسیون به نیترات تبدیل می شود. تلفات آمونیاک در یک محیط قلیایی تبخیر می شود. هنگامی که محصولات زراعی کلسیم، منیزیم و پتاسیم اضافی آمونیوم را جذب می کنند، اثر بازدارندگی خاصی ایجاد می کند. آمونیاک دارای بوی قوی تحریک کننده، خورنده و فرار است. بنابراین نمی توان از آن به طور مستقیم برای کود دهی استفاده کرد. پس از پیکربندی برای رقیق کردن آمونیاک در دسترس است.

بی کربنات آمونیوم

بی کربنات آمونیوم یک ترکیب سفید رنگ و کریستالی به صورت دانه بندی، کلینتری شکل و ستونی است. محلول آبی قلیایی است. به دلیل طبیعت ناپایدار، به دی اکسید کربن، آمونیاک و آب بالاتر از 36 درجه سانتیگراد تجزیه می شود. تجزیه در دمای 60 درجه سانتیگراد به پایان می رسد. نیتروژن برای انواع خاک استفاده می شود. می تواند آمونیوم و دی اکسید کربن را برای رشد محصولات کشاورزی فراهم کند. به دلیل محتوای نیتروژن کم، تجمع آن آسان است. این نه تنها رشد محصول و فتوسنتز را تقویت می کند، بلکه به گیاهان نیز کمک می کند تا برگ شوند.

کود سولفات آمونیوم

کود سولفات آمونیوم کریستال اورتومبیک سفید رنگ است که در آب محلول و در الکل نامحلول است. سولفات آمونیوم عمدتاً به عنوان کود در کشاورزی استفاده می شود. مزیت کود رطوبت سنجی نسبتاً کم است که به راحتی قابل جمع شدن نیست. در مقایسه با نیترات آمونیوم و بی کربنات آمونیوم. سولفات آمونیوم خواص فیزیکی و پایداری شیمیایی خوبی دارد. کود سولفات آمونیوم یک کود در دسترس و کود بیولوژیکی خوب است. واکنش در خاک اسیدی است به طوری که کود برای خاک های قلیایی و خاک های کربن دار مناسب است. نقطه ضعف این است که محتوای نیتروژن کم است.

کلرید آمونیوم

کلرید آمونیوم یک کریستال سفید یا پودر کریستال بی رنگ است. رطوبت سنجی کوچک است، اما می تواند رطوبت را در هوای بارانی مرطوب جذب کند. کلرید آمونیوم پودری به راحتی از بین می رود، محصولات واجد شرایط حتی بدتر است. نقطه جذب رطوبت به طور کلی حدود 76٪ است. بنابراین کود باید در جای خشک نگهداری شود. می توان از آن به عنوان کود استفاده کرد. از مصرف کود آمونیاک با کود قلیایی خودداری کنید. بهتر است کود را در خاک شور قلیایی استفاده نکنید زیرا ممکن است حاصلخیزی را کاهش دهد.

کود نیتروژن نیترات

کود نیتروژن نیترات شامل کود نیترات سدیم (NaNO3)، نیترات کلسیم {Ca (NO3) 2} و نیترات آمونیوم (NH4NO3) و غیره است. نیتروژن نیترات به راحتی در آب حل می شود و به سرعت در خاک حرکت می کند. این نه تنها جذب کاتیون را تقویت می کند، بلکه سنتز آنیون آلی را نیز تسهیل می کند. به عنوان مثال، ذرت و گندم کود نیتروژن نیترات را ترجیح می دهند. در شرایط مساوی نیتروژن، اثر افزایش عملکرد کود نیتروژن نیترات بیشتر از سایر کودهای نیتروژنی است. سبزیجات ترجیح زیادی برای نیتروژن نیترات دارند. در آزمایش هیدروپونیک، تا زمانی که به محلول غذایی نیترات اضافه شود، سبزیجات به طور معمول بدون نیتروژن آمونیوم یا اوره رشد می کنند. به طور همزمان، تنباکو به نیترات به خوبی پاسخ می دهد. استفاده از کود نیتروژن نیترات باعث افزایش خروجی تنباکو و بهبود کیفیت آن می شود.

 نیترات سدیم

نیترات سدیم یک بلور شفاف بی رنگ یا سفید لوزی شکل است. به راحتی می توان آن را معرق کرد. تحت شرایط مقادیر کم کلرید سدیم با ناخالصی، رقیق شدن نیترات سدیم به شدت افزایش می یابد. نیترات سدیم به احتراق کمک می کند، بنابراین باید در مکانی خنک و دارای تهویه مناسب نگهداری شود. این کود به عنوان کود در دسترس، مخصوصاً در چغندر، تربچه و غیره استفاده می شود.

نیترات کلسیم

نیترات کلسیم یک کود برگی معمولی سریع الاثر است. این می تواند با موفقیت در خاک اسیدی عمل کند زیرا کلسیم می تواند اسیدیته خاک را خنثی کند. برای کوددهی مجدد محصولات زمستانه، کوددهی اضافی و مصرف بیش از حد رشد یونجه مناسب است. علاوه بر این، به طور گسترده برای چغندر قند، چغندر علوفه، خشخاش و ذرت استفاده می شود و کلسیم را برای محصولات تامین می کند.

کود نیتروژن آمید

اوره که با نام کاربامید نیز شناخته می شود، یک کریستال سفید رنگ و یکی از ساده‌ترین ترکیبات کود شیمیایی سفید است. میزان نیتروژن اوره 46 درصد است که بالاترین میزان در کود نیتروژن جامد است. این محصول نهایی متابولیسم پروتئین در پستانداران و برخی ماهی ها است. اوره به عنوان یک کود خنثی برای انواع خاک و گیاهان مناسب است. ذخیره و استفاده از آن آسان است. این کود به دلیل اثر مخرب کمی برای خاک، کود شیمیایی با مصرف زیاد است. اوره رایج ترین کود نیتروژن است. این ترکیب برای همه محصولات و خاک ها مناسب است که برای کود پایه و کود اضافی استفاده می شود.
اوره به عنوان کود پایه و پوشش بالا و گاهی اوقات به عنوان کود بذر استفاده می شود. در شرایط عادی، تبدیل اوره به 7-10 روز در دمای 10 درجه سانتیگراد، 4-5 روز در دمای 20 درجه سانتیگراد و تنها دو روز در دمای 30 درجه سانتیگراد نیاز دارد. هنگامی که اوره در خاک به آمونیوم تبدیل می شود، می تواند به مقدار زیاد توسط نهال ها جذب شود. بنابراین، کاربرد کود اوره باید چند روز زودتر از مصرف دیگر باشد.

اوره

اوره یک ترکیب آلی کریستالی سفید رنگ است. این یک کود نیتروژن بسیار غلیظ است که حاوی 45 تا 46 درصد نیتروژن آلی است. این ماده بسیار مرطوب است و نمی توان آن را به خوبی در مناطق مرطوب نگهداری کرد. برای غلبه بر این مشکل، آن را به ذرات پوشیده شده با یک ماده بی اثر و غیر رطوبت گیر نیز تبدیل می کنند.

در آب بسیار محلول است و به سرعت از خاک خارج می شود. بسیار سریع کار می کند و در صورت استفاده به سرعت به آمونیاک تبدیل می شود. در هنگام کاشت و یا به عنوان یک پانسمان استفاده می شود، اما هرگز در هنگام جوانه زنی استفاده نمی شود. برای اکثر محصولات زراعی مناسب است و می توان آن را برای همه انواع خاک اعمال کرد.

مواد خام اولیه مورد استفاده برای تولید اوره گاز طبیعی است که هزینه ها را مستقیماً به قیمت گاز مرتبط می کند. در نتیجه، نیروگاه های جدید فقط در مناطقی با ذخایر بزرگ گاز طبیعی که قیمت ها پایین تر است، ساخته می شوند. محصول نهایی در محموله های بزرگ 30000 تنی در سراسر جهان حمل می شود. قیمت بازار اوره به طور مستقیم با قیمت جهانی گاز طبیعی و تقاضا برای محصولات کشاورزی مرتبط است. قیمت ها می توانند بسیار متغیر و در برخی مواقع غیرقابل پیش بینی باشند. TCC موقعیتی دارد که بازارهای جهانی را بشناسد و قیمت های شما را رقابتی نگه دارد.

آمونیم سولفات

سولفات آمونیوم یک کود محلول در آب است که منبع خوبی از نیتروژن برای رشد گیاهان است. مخصوصاً برای محصولاتی مانند براسیکا، کاهو، اسفناج، ریواس، تره فرنگی و پیاز مفید است. همچنین به عنوان کود برای خاک های قلیایی استفاده می شود.

طرز تهیه کود سفید

ترکیبات کود شیمیایی سفید

کود سفید اغلب به عنوان ماده اصلی در کودهای NPK به کار می رود. اوره نیز معمولا به عنوان منبع نیتروژن در بسیاری از کودهای جامد و مایع استفاده می شود. تولید این کود از ترکیب دی اکسید کربن با آمونیاک غیرهیدرات در دمای 180 درجه سانتی گراد و فشار بالا صورت می گیرد، و شکل فیزیکی آن معمولا شامل گرانول ها یا دانه های کوچک گرد است.

کود سفید اغلب از طریق آبیاری به کار می رود و به راحتی در آب حل می شود. آمونیاک موجود در اوره در فضای باز قابل تبخیر است. اگر قصد دارید کود اوره را مستقیما به خاک اضافه کنید و با آب مخلوط نکنید، باید آن را زیر لایه ای از خاک قرار دهید تا اجازه تبخیر آن فراهم نشود. در غیر این صورت، اگر کود به طور مستقیم بر روی خاک پاشیده شود و در معرض هوا قرار گیرد، ممکن است تبخیر شود.

زمان و نحوه مصرف کود شیمیایی سفید

همانطور که پیش از این گفتیم کود شیمیایی سفید برای بهبود موارد زیر استفاده می شود:

– تأمین نیتروژن برای رشد و توسعه گیاهان

– بهبود کیفیت و عملکرد خاک

– تقویت رشد گیاهان در فصل رشد و تولید

– افزایش عملکرد محصولات کشاورزی

– کمک به ترمیم و بازسازی خاک های فقیر و کمبود عناصر غذایی

بهترین زمان مصرف این کود در فصل زمستان و به صورت چالکود است. البته امکان استفاده از این ماده به صورت مایع نیز وجود دارد. می توانید کود سفید مایع را با کل مخزن ابدهی زمین مخلوط نمایید و در نهایت با آن آب اقدام به آبیاری نمایید. البته باید به میزان مصرف این کود دقت نمایید. هرگونه اشتباه در افزایش حجم کود می تواند به محصولات شما آسیب جدی برساند.

برای خرید ترکیبات کود شیمیایی سفید در مقیاس های متفاوت و درجات خلوص مختلف می توانید با کارشناسان فروش ما در اسپوتا شیمی تماس حاصل نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *